ایران در بحرانی ترین وضعیت اقتصادی ۴۰ سال گذشته

سایت “استکهلمیان دات کام” (سوئد)، ترجمه گزارشی را منتشر کرده است که پنجشنبه گذشته از برنامه «آکتويلت»، پر بیننده ترین بخش خبری تلویزیون ملی سوئد، پخش شد. گزارش دهنده خانم استینا بلومگرن ژورنالیست سرشناس بخش خاورمیانه تلویزیون سوئد است که به تازگی به ایران سفر کرده است. مشاهدات خانم بلومگرن را در زیر می‌خوانید:
دو سال قبل بنا بر آمار رسمی بیش از ۲ میلیون جهانگرد به ایران سفر می کردند. آماری که امروز به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است. اما امروز همه چیز عوض شده است. خانم بلومگرن با تیم فیلم‌برداری خود به برج میلاد تهران می رود که یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری پایتخت ایران به شمار می رود و می گوید:
– منظره تهران از اینجا مسحور کننده است، اما همانطور که خودتان می بینید هیچ کس در اینجا نیست و مثل اماکن متروکه به نظر می رسد.
خانم استینا بلومگرن اضافه می کند:
– از زمانی که آمریکا قرارداد برجام را ترک کرد و تحریم ها را مجددا به مرحله اجرا گذاشت اقتصاد ایران دچار یک سقوط آزاد شده و تنش های نطامی تشدید شده است. تعداد هر چه بیشتری از کشورها به اتباع خود توصیه می کنند که از سفر به ایران اجتناب کنند.
تیم گزارشی تلویزیون اس و ت به یکی از مناطق فقیرنشین تهران و از جمله یک بنگاه خیریه که به کودکان غذاهای پروتئینی و گوشتی می دهد نیز سری می زند و اضافه می کند که «ناپدید شدن جهانگردان از خیابان های ایران تنها نشانه های اقتصاد بحران زده ایران نیست» و با سهراب کودکی ۶-۷ ساله که برای خوردن غذا به این محل آمده است گفتگو می کند که با چهره غم زده ای که نشانی از شور و شادی کودکی در چهره اش دیده نمی شود می گوید:
– گوشت و برنج خوردم، خیلی خوش مزه بود. فقط برای دو روز ثبت نام کردیم و آمدم.
مادر سهراب کوچک او را برای خوردن غذا به یک بنگاه خیریه می برد
نرگس عزیزی مادر سهراب در حالی که دست های کودکش را گرفته است با خجالت می گوید:
– چیزهایی که سال قبل ۲۰۰۰ تومان بود امروز ۵۰۰۰ تومان است. آنچه که ۵۰۰۰ تومان بود امروز ۲۰ هزار تومان است. دیگر زورم نمی رسد برای بچه هایم غذای خوب بخرم.
– بحران هیچ کسی را بی نصیب نگذاشته است. کمپانی های اروپایی که تنها چند سال قبل برای باز کردن دفتر در ایران در صف ایستاده بودند امروز از بیم اقدامات تنبیهی آمریکا کشور را ترک کرده اند و متعاقب آن ایرانیان بسیاری مشاغل خود را از دست داده اند. همزمان ایران از حد مجاز غنی سازی اورانیوم که در قرارداد اتمی برجام قول آن را داده بود فراتر رفته است.
گزارش «استینا بلومگرن» گزارشگر سرشناس بخش خاورمیانه تلویزیون اس و ت سوئد از تهران که پنجشنبه گذشته از بخش خبری «آکتويلت» پخش شد. این لینک (https://youtu.be/8GzHq0vfKIw) در دسترس قرار دارد.