حمله تظاهرکنندگان عراق به گروه‌های مسلح دست نشانده رژیم اسلامی ایران

در خبری که سایت صدای آلمان منتشر ساخته است حبیب حسینی‌فرد، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه به بررسی آخرین اقدامات مردم قیام کرده عراق پرداخته است.
روز جمعه سوم آبان (۲۵ اکتبر) اوج اعتراض‌های مردمی عراق بوده است. فعالان عراقی از مردم خواسته بودند، روز جمعه در سالگرد نخستین روز نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی به خیابان‌ها آمده و علیه دولت تظاهرات کنند. او تا به حال بارها به مردم عراق وعده داده است که اصلاحات سیاسی و اقتصادی انجام دهد، اما این کار انجام نگرفته است. عبدالمهدی با اوج تظاهرات اعتراضی استعفا را نپذیرفته است.

معترضان روز جمعه قصد داشتند به “منطقه سبز” بغداد که سفارتخانه‌های خارجی و وزارتخانه‌های دولتی در آنجا مستقر هستند وارد شوند. در برخی از استان‌های جنوبی عراق ساختمان‌های دولتی و مراکز احزاب به آتش کشیده شده است.

شمار کشته شدگان در تظاهرات ضددولتی در مناطق مختلف عراق که روز جمعه از سر گرفته شد، به ۴۹ نفر رسیده است. مسئولان پزشکی قانونی عراق اعلام کردند که اجساد سوخته ۱۲ تن از ساختمان استانداری دیوانیه و برخی مراکز احزاب نیز بیرون کشیده شده است. در اعتراضات وسیع ضد دولتی اوایل اکتبر بیش از ۱۵۰ نفر جان خود را از دست داده و صدها نفر مجروح شده بودند.

وزارت کشور عراق روز شنبه چهارم آبان اعلام کرد که در بغداد و استان‌های جنوبی این کشور افراد مسلح به طرف نیروهای امنیتی عراقی تیراندازی کرده‌اند و تعدادی از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شده‌اند.

حسینی‌فرد تاکید می‌کند: «در چنین وضعیتی مناقشه نیابتی منطقه‌ای و بین‌المللی که به خصوص در چالش و کشاکش ایران و آمریکا در یارگیری در صحنهٔ سیاسی و نظامی عراق خود را نشان می‌دهد نیزدر ایجاد بحران و هم در تشدید آن بی‌تاثیر نبوده‌اند.». به گفته حسینی‌فرد انتخابات ماه مه سال گذشته و اعتراضات دو ماه پس از آن عادل عبدالمهدی به منبع امیدی برای بخشی از جامعه عراق بدل شد که دولتش بتواند بالاخره ۱۵ سال پس از سرنگونی صدام حسین بر مشکلات عراق فائق آید و چشم‌اندازهایی نسبی برای بهبود اوضاع فراهم کند. اما تلاش‌های این دولت هم که عمدتا نیروهای نزدیک به حکومت اسلامی ایران در آن دست بالا را دارند نتوانسته در شرایط استقرار ساختار فساد زده قومی و مذهبی و فساد گسترده و نیز ادامه کشاکش و مناقشه نیابتی کار چندانی از پیش ببرد.

در قیاس با تظاهرات قبل اعتراض‌ها این بار متوجه حکومت اسلامی ایران و گروه‌های مسلح عراقی حامی حکومت اسلامی ایران نیز بوده است. معترضان خشمگین در حمله به دفتر گروه “عصائب اهل الحق” در استان میسان عراق، وسام العلیاوی مدیر این دفتر و برادرش عصام را به قتل رساندند.

در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته معترضان رهبر زخمی گروه شبه نظامی “عصائب الحق” را به همراه برادرش از آمبولاس خارج کرده و کشته‌اند. عصائب اهل الحق یک گروه شبه نظامی عراقی است که از سوی ایران حمایت می‌شود.

خبرگزاری‌های رژیم اسلامی ایران و رسانه‌های وابسته به دولت هم درباره تشدید حوادث عراق و حمله به گروه‌های شبه نظامی هوادار ایران گزارشی منتشر نکرده‌اند.

با همه تلاش‌های مقامات عراقی و وعده آنان برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی گویا عراقی‌ها را قانع نکرده و اعتراض‌ها نه تنها فروکش نکرده، بلکه شدت گرفته است. در اعتراضات وسیع ضد دولتی اوایل اکتبر بیش از ۱۵۰ نفر جان خود را از دست داده و صدها نفر مجروح شده بودند. وزارت کشور عراق روز شنبه چهارم آبان اعلام کرد که در بغداد و استان‌های جنوبی این کشور افراد مسلح به طرف نیروهای امنیتی عراقی تیراندازی کرده‌اند و تعدادی از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شده‌اند.

اعتراضات عراق در اوایل ماه اکتبر علیه فساد و بیکاری آغاز شد. تظاهرکنندگان خواستار اصلاحات سیاسی گسترده و مقابله با نابسامانی‌های اقتصادی هستند. در قیاس با تظاهرات قبل، اعتراض‌ها این بار متوجه ایران و گروه‌های مسلح عراقی حامی ایران نیز بوده است. معترضان خشمگین در حمله به دفتر گروه “عصائب اهل الحق” در استان میسان عراق، وسام العلیاوی مدیر این دفتر و برادرش عصام را به قتل رساندند.

در فیلم‌هایی که در شبکه های اجتماعی انتشار یافته معترضان رهبر زخمی گروه شبه نظامی “عصائب الحق” را به همراه برادرش از آمبولاس خارج کرده و کشته‌اند. عصائب اهل الحق یک گروه شبه نظامی عراقی است که از سوی ایران حمایت می‌شود.

آقای سید علی سیستانی، بالاترین مرجع شیعیان عراق هم از نیروهای امنیتی عراقی خواست خویشتن‌داری به خرج داده و از معترضین محافظت کنند. با وجود همه تلاش رهبران عراقی و وعده آنان برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی گویا عراقی‌ها را قانع نکرده و اعتراض‌ها نه تنها فروکش نکرده، بلکه شدت گرفته است.