آزادی موقت ۶ زندانی سیاسی با وثیقه های سنگین و پایان محکومیت ابراهیم فیروزی

گزارش زیر توسط سایت “کمپین حقوق بشر ایران” منتشر شده است:

یک زندانی عقیدتی با پایان حکم و شش زندانی سیاسی با وثیقه های سنگین روز شنبه، ۴ آبان ماه از زندان های رجایی شهر کرج، اوین تهران و قرچک ورامین آزاد شدند. سپیده قلیان، عاطفه رنگریز، مرضیه امیری، ساناز اللهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی‌فرد، ۶ زندانی سیاسی هستند که در ارتباط با اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت شده و امروز، شنبه تا زمان برگزاری دادگاه و صدور حکم نهایی آزاد شدند.

اسماعیل بخشی، ندا ناجی و عسل محمدی، سه زندانی سیاسی دیگر که در ارتباط با اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت شده بودند همچنان در زندان به سر می برند. ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی است که با پایان حکم محکومیتش از زندان رجایی شهر آزاد شده است.

سپیده قلیان با وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی تا صدور حکم نهایی دادگاه تجدیدنظر در حالی آزاد شده که از روز یکشنبه ۲۸ مهر ماه در اعتراض به فشارهای قضایی و امنیتی نسبت به خانواده‌اش دست به اعتصاب غذای خشک زده و خواستار حضور هیاتی از قوه قضاییه در زندان قرچک شده بود. خانم قلیان از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه و درارتباط با پرونده کارگران معترض هفت‌تپه به ١٨ سال حبس محکوم شده که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی باید هفت سال آن اجرا شود. به گفته حیدری منش، وکیل سپیده قلیان، او به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در گروهک گام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب متهم شده است.

عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان هم از روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه در زندان قرچک ورامین در اعتراض به روند ناعادلانه رسیدگی به پرونده‌اش اعتصاب غذا کرده و اعلام کرده بود که “بدن خود را سلاحی می کنم در برابر بی عدالتی”

عاطفه رنگریز با وثیقه یک میلیارد تومانی و تا صدور حکم دادگاه تجدیدنظر به صورت موقت آزاد شده است. او دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی و فعال حقوق زنان است که ۱۱ اردیبهشت ۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر در جریان تجمع اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و از سوی محمد مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی به ۱۱ سال و ۶ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق و دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. خانم امیری ۱۱ اردیبهشت ۹۸ در روز اعتراضات کارگری در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ۱۰ سال و شش ماه زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که ۶ سال زندان براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی قابلیت اجرا دارد.

امیرحسین محمدی‌فرد سردبیر و ساناز الهیاری عضو تحریریه نشریه دانشجویی گام که ۱۹ دی ماه ۹۷ و پس از اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در منزل‌شان در تهران بازداشت شده بودند با وثیقه های ۸۵۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده اند. آقای محمدی فرد سردبیر و همسرش خانم الهیاری، عضو تحریریه نشریه گام بودند که به دلیل پوشش اعتراضات کارگری و به ویژه اعتراضات نیشکر هفت تپه بازداشت و از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب هرکدام به ۱۸ سال زندان محکوم شده که ۷ سال از حکم هرکدام قابل اجراست.

ساناز الهیاری و همسرش متهم به سه اتهام ارتباط با گروه‌ها و احزاب معاند، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و »تشکل گروه به قصد بر هم زدن امنیت ملی هستند و در اردیبهشت ۹۸ آخرین دفاعیات از آنها در شعبه هفتم بازپرسی زندان اوین اخذ شده است اما تاکنون تاریخ دادگاه آنها مشخص نشده است.

ساناز الهیاری، متولد ۱۳۶۶، فارغ التحصیل رشته اقتصاد پیش از این یک بار دیگر در اسفند ۱۳۸۷ به دلیل عضویت در گروه دانشجویان آزادی خواه و برابر طلب (داب) بازداشت شد و به مدت ۱۷ روز در زندان اوین بود. او بعدتر در دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.

امیر امیرقلی، عضو دیگر نشریه گام که اخبار کارگری را بیشتر پوشش می‌دهد هم با وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده است. او ۱۹ دی ماه ۹۷ بازداشت و از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۱۸ سال زندان محکوم شده است.

عسل محمدی عضو دیگر نشریه گام و دانشجوی داروسازی دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران فعال مدنی و دانشجوی داروسازی واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران که در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت و مدتی در بازداشتگاه اطلاعات اهواز به سر برد در صفحه اینستاگرام خود روایتی از شکنجه‌های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان منتشر کرده و مجددا بازداشت شده همچنان در زندان به سر می برد. ندا ناجی فعال مدنی و کنشگر حقوق زنان که در اعتراضات روز جهانی کارگر بازداشت شده بود همچنان بلاتکلیف در زندان به سر می برد. جمال عاملی همسر خانم ناجی، اعلام کرده است که ۲۲ آبان ماه نخستین دادگاه ندا ناجی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

اسماعیل بخشی کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه هم همچنان زندانی است او روز ۲۷ آبان ۹۷ در چهاردهمین روز اعتراض گسترده کارگران هفت‌تپه بازداشت و روز ۲۱ آذر ماه با قرار وثیقه تا زمان صدور حکمش از زندان آزاد شد. او در تاریخ چهاردهم دی ماه ۹۷ در صفحه اینستاگرام خود در یادداشتی از شکنجه‌های شدید جسمی و روحی‌اش در ۲۵ روز بازداشت خود توسط وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی خبر داد و وزیر اطلاعات را دعوت به مناظره تلویزیونی و پاسخگویی به آنچه بر او گذشته کرد. او ۳۰ دی ماه ۹۷ بار دیگر بازداشت و به ۱۴ سال زندان محکوم شده است.

ابراهیم فیروزی نوکیش مسیحی که به ۵ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شده بود با پایان محکومیت زندان اش از زندان رجایی شهر آزاد شد. آقای فیروزی، کارگر تراشکار ۳۲ ساله، ساکن رباط کریم تا کنون سه بار به اتهام گرویدن به مسیحیت و برگزاری جلسات مذهبی زندانی شده است.