پژوهش‌گران فرانسوی خواستار قطع همکاری‌های دانشگاهی با حکومت اسلامی ایران‌شدند،

سایت رادیو بین المللی فرانسه از اعتراض پژوهش‌گران فرانسوی علیه گروگان‌گیری و باج‌خواهی حکومت اسلامی ایران خبر داده و نوشته است، در حالیکه جمعی از پژوهش‌گران فرانسوی در اعتراض به دستگیری فریبا عادلخواه و رولان مارشال دو پژوهشگر فرانسوی که از چند ماه پیش در ایران دستگیر و از همان هنگام در زندان بسر می‌برند، خواستار قطع همکاری‌های دانشگاهی با این کشور شدند، وکیل مدافع این دو تن با اشاره به اتهامات وارده بر آنان، تاکید کرد که تا کنون «دلایل اتهامی» آنها اعلام نشده است. او یادآوری کرد که «ادلۀ اتهامات»، بر پایۀ اصل ٣٢ قانون اساسی، «باید در کنار ایراد اتهام» بیان شود.

فریبا عادلخواه که روز ۵ ژوئن/١٧ خرداد توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر گردیده و در زندان اوین بسر می‌برد، بگفتۀ سعید دهقان، وکیل مدافع او، به «جاسوسی» متهم شده است. رولان مارشال، پژوهش‌گر سرشناس فرانسوی و کارشناس امور شاخ افریقا، که همان هنگام در تهران بازداشت شده، بگفتۀ سعید دهقان به «اتهام اجماع و تبانی علیۀ امنیت ملی» در زندان بسر می‌برد. این وکیل دعاوی با این حال گفت «به نظر می‌رسد که دستگیری آقای مارشال به دلیل ارتباط دوستی او با خانم عادلخواه بوده است». قرار بازداشت موقت رولان مارشال تا کنون چندین بار تمدید شده است.

همکاران این دو پژوهشگر فرانسوی اتهامات وارد شده بر آنها را «مُضحک» خوانده و با انتشار بیانیه‌ای از دولت و نهادهای آموزش عالی و پژوهشی فرانسه خواستار قطع همکاری‌های دانشگاهی و علمی با ایران شده‌اند. دانشگاهیان و پژوهش‌گران فرانسوی با این حال، خواستار ادامۀ پذیرش دانشجویان ایرانی هستند، زیرا از نظر آنان جوانان ایرانی نباید قربانی رفتار مقامات این کشور شوند.

این گروه در بیانیۀ خود می‌نویسد «خواست اساسی ما قطع هر گونه همکاری دانشگاهی و علمی با ایران، به استثناء پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های فرانسوی است».

این بیانیه از کلیۀ دانشگاهها و مدارس آموزش عالی فرانسه می‌خواهد «به طرفین آموزشی خود در ایران اطلاع دهند که همکاری‌ها به سبب دستگیری این دو پژوهش‌گر فرانسوی به حال تعلیق در می‌آید».

تدوین کنندگان این بیانیه ناخرسندی خود را از گسترش باج‌گیری در اختلافات بین‌المللی به حوزۀ همکاری‌های دانشگاهی و علمی اعلام داشته و می‌نویسند «ما، پژوهش‌گران، ابلهان مفید نظام بین‌المللی نیستیم که بتوان ما را در مذاکره بر سر این یا آن اختلاف بکار گرفت و معاوضه کرد».

این اظهارات به سخنانی اشاره دارد که بر اساس آن هدف از دستگیری فریبا عادلخواه و رولان مارشال تبادل آزادی آنها با آزاد کردن جلال روح‌الله نژاد مهندس ایرانی فعال دربرنامه‌های موشکی و اتمی سپاه پاسداران است که به درخواست آمریکا در فرانسه زندانی است و دادگستری این کشور با استرداد وی به آمریکا موافقت کرده است.