ارتش لبنان از معترضین خواست خیابان‌ها را باز کنند

ستاد فرماندهی ارتش لبنان از تظاهرکنندگان در سراسر کشور خواست برای اینکه زندگی به حالت عادی خودش برگردد جاده ها و خیابان‌هایی را که مسدود شده اند باز کنند. این درخواست یک روز بعد از آن صورت می گیرد که سعد الحریری نخست وزیر لبنان در پذیرش خواسته های معترضین استعفای خودش را اعلام کرد. معترضین از حدود دو هفته پیش به خیابان‌ها آمده و خواستار برکناری دولت و حذف سیستم طائفی (تقسیم بندی مذهبی) حاکم بر کشور شده اند.
خبرنگار الجزیره گزارش داد که نیروهای ارتش خودشان چندین جاده و خیابان اصلی را با برداشتن موانع و چادرهای معترضین باز کرده اند.
ارتش در اطلاعیه ای حق تظاهرات مسالمت آمیز و آزادی بیان طبق قانون اساسی و قوانین دیگر را مورد تأکید قرار داد به شرط این‌که تظاهرات فقط در میادین عمومی باشند.
ارتش توضیح داده که بستن جاده ها و خیابان‌ها موجب مشکلات زیاد و حتی خطرناکی برای مردم شده است.
معترضین در میادین شهرهای لبنان دیروز سه شنبه از اقدام الحریری به استعفا استقبال کردند ولی اعلام کردند که تا برگرداندن پول‌های اختلاس شده و محاکمۀ عوامل فساد در خیابان خواهند ماند.

فراخوانهای بین المللی
چندین کشور و سازمان به دنبال استعفای الحریری خواستار آرامش و ثبات و همکاری در میان طرف‌های سیاسی لبنان شدند.
ایران دیروز به اتحاد بین گروه‌های سیاسی لبنان فراخواند. سخنگوی وزارت خارجۀ ایران عباس موسوی گفت که تهران «خواستار وحدت و همکاری بین همۀ گروه‌ها و پیروان همۀ مذاهب و احزاب سیاسی در لبنان برای حفظ امنیت و ثبات در کشور و تحقق خواسته های مشروع مردم لبنان می باشد».
همچنین وزیر خارجۀ آمریکا مایک پمپئو از رهبران سیاسی لبنان خواست که کمک کنند تا یک دولت جدید که نیازهای مردم خودش را برآورده کند تشکیل شود.
دبیر کل سازمان ملل آنتونیو گوترش هم خواستار «آرامش و خویشتن داری» شد. «فرحان عزیز حق» سخنگوی گوترش گفت که دبیر کل «از همۀ فعالان سیاسی خواست که دنبال یک راه حل سیاسی برای حفظ ثبات کشور و برخورد مثبت با انتظارات مردم لبنان باشند».
اعتراضات در لبنان حدود دو هفته پیش در مخالفت با یک طرح دولت مبنی افزایش مالیات‌های شهروندان در بودجۀ سال ۲۰۲۰ به منظور تأمین درآمدهای جدیدی برای دولت، آغاز شد.
دولت در ۲۱ اکتبر جاری با تصویب بودجۀ ۲۰۲۰ بدون مالیات‌های جدید شهروندان و اتخاذ اقداماتی دیگر از جمله کاهش حقوق‌های وزرا و نمایندگان کنونی و سابق به نصف، در برابر معترضین عقب نشینی کرد، ولی معترضین سقف درخواست‌هایشان را بالاتر بردند

منبع: تلویزیون الجزیره – ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹٫
ترجمه برای خبرگاه: علی حسین نژاد