هشدار به خریداران آثار تاریخی

بیانیه بنیاد میراث پاسارگاد

اخیرا خبر کشف آثاری تاریخی، همراه با چندین عکس، به طور وسیعی در رسانه های اجتماعی منتشر شده است. گویندگان خبر مدعی اند که این آثار مومیایی هایی باستانی  و مربوط به دوران مادها و هخامنشیان هستند که به تازگی در حفاری های تپه های تاریخی همدان کشف شده اند. و در انتها ابراز نگرانی شده که «چون خبر چنین کشفی در رسانه های رسمی و خبری نیست، ممکن است {حکومت} بخواهد آن ها را از کشور خارج کند». 

بنیاد میراث پاسارگاد به این وسیله به اطلاع عموم می رساند که چنین مطلبی غیرواقعی ست و عکس هایی که همراه با این خبرِ جعلی منتشر شده، متعلق به تعدادی مومیایی اند که اخیرا در مصر کشف شده و هیچ ربطی به ایران و تاریخ ایران ندارند.

خبر و عکس های مومیایی ها دو هفته پیش  از سوی دولت مصر منتشر شد و خبرگزاری ها و رسانه های اروپا و آمریکا نیز آن را بازتاب دادند.(*)

با تجربه ای که ما در این مورد داریم، این نوع خبرهای جعلی معمولا وقتی ست که عده ای با ساختن بدل هایی از این آثار قصد فروش شان را به افراد ثروتمند علاقمند به آثار تاریخی و یا قاچاقچیانی را دارند که کارشان خروج آثار تاریخی از ایران است.

با این که ما بارها اسنادی را مبنی بر خروج اثار با ارزش تاریخی منتشر کرده ایم اما همیشه سعی داشته ایم که بدون سندی معتبر هیچ اتهامی را بیهوده متوجه سازمان و یا حتی حکومتی نکنیم که بارها آثار تاریخی مردمان ایران را از کشور خارج کرده و یا به قاچاقچیان اجازه خروج آن ها را داده اند. 

با مهر

بنیاد میراث پاسارگاد

هفتم نوامبر ۲۰۱۹

مطلب و عکس مومیایی های مصری که در خبر جعلی نیز از آن ها استفاده شده است