پرزیدنت مَکرون: “مغز ناتو مرده است”

مغز ناتو در غیبت رهبری آمریکائی مرده است، این سخنان مَکرون در مصاحبه با روزنامه بریتانیائی اکونومیست است. او در عین حال مسئله غامض ادامه همکاری نظامی کشورهای اروپائی را به صراحت مطرح می‌کند.

مَکرون می‌گوید “آمریکا به ما پشت کرده است”. او به عقب نشینی نظامی آمریکا در شمال سوریه و بلافاصله بعد از آن ورود نیروهای ترکیه، که خودش عضو ناتو است، به سوریه اشاره می‌کند. در عین حال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد همچنین از افغانستان خارج شود چرا که معتقد است هم‌پیمانان اروپائی ناتو بودجه کمی به مسائل دفاعی اختصاص می‌دهند.

امانوئل مَکرون این تحولات را نتیجه اتخاذ سیاستی می‌داند که آمریکا مدتهاست دنبال می‌کند. آمریکا می‌خواهد از مسئله اروپا و خاورمیانه دور شده و به چین و منطقه اطراف اقیانوس آرام نزدیک شود. این جریان از زمان بارک اوباما شروع شده بود. اوباما از اروپائیان خواسته بود که بیشتر از پیش روی پای خودشان بایستند. حالا ترامپ گامی به پبش گذاشته و بقول مَکرون در پی دست یافتن به قدرت ژئوپولتیکی است.

به نظر می‌رسد که خود رئیس جمهور فرانسه شک دارد که اعضای ناتو بخواهند در موقعیت‌های اضطراری یکدیگر را به لحاظ نظامی یاری کنند، در حالی که ماده ٥ ناتو (معاهده اقیانوس شمالی) یاری رسانی مزبور را اجباری می‌داند.

مَکرون از اعضای اروپائی ناتو خواسته است که در مورد آینده این اتحادیه بیاندیشند. او معتقد است اروپا باید یادبگیرد که بعنوان یک قدرت ژئوپولتیکی اقدام نماید: “در غیر اینصورت ما برای رسیدن به مقصد کنترلی نخواهیم داشت.”

چهار هفته دیگر اعضای پیمان ناتو در شهر لندن موجودیت ٧٠ ساله خود را جشن می‌گیرند.

منبع: نوشته “خَیس مووس” (Gijs Moes) در سایت روزنامه هلندی “هِت پَرول” (Het Parool)، ٨ نوامبر ٢٠١٩

ترجمه و تنظیم از خبرگاه