روزنامه لوموند: تظاهرات و سرکوب معترضان در ایران

تظاهرات و سرکوب معترضان در ایران، موضوع مهمی دیگری است که روزنامه لوموند در شماره امروز خود به آن پرداخته.

روزنامه میانه‌روی لوموند که یکی از صفحه‌های شماره امروز خود را به اعتراضات مردمی در ایران اختصاص داده است، می‌نویسد که جمهوری اسلامی معترضان را در این کشور سرکوب می‌کند.

در تحلیل امروز لوموند می‌خوانیم که اینترنت مردم ایران کمابیش وصل شده است و نخستین ویدیوها و تصاویر به دست رسیده پس از اتصال اینترنت، دامنه سرکوب گسترده معترضان ایرانی توسط نیروهای امنیتی را نشان می‌دهد.

لوموند می‌نویسد که جمهوری اسلامی ایران از اینترنت به عنوان ابزار سرکوب معترضان در این کشور استفاده می‌کند. قطع شدن اینترنت در ایران برای چندین روز به معترضان اجازه نداد تصاویر و ویدیوهای خشونت و سرکوب توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را به بیرون از مرزهای این کشور ارسال کنند.

لوموند ادامه می‌دهد و به نقل از آمار “عفو بین‌الملل” می‌نویسد که یک هفته پس از آغاز اعتراضات مردمی علیه افزایش بهای بنزین در ایران، تا کنون حد اقل ۱۵۰ معترض کشته شده اند.

این روزنامه یادآوری می کند که جمهوری اسلامی ایران در پایان سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ نیز با اعتراضات گسترده مردمی در این کشور روبه‌رو شد و معترضان را سرسختانه سرکوب کرد.

در تحلیل امروز لوموند آمده است که موج گسترده اعتراضات مردمی در ایران برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به معنی موفقیت تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه جمهوری اسلامی است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه، ۲۳ نوامبر ۲۰۱۹