هلند برای حفاظت از نفت‌کشها کشتی جنگی رهسپار خلیج فارس می‌کند

علیرغم همه تردیدها کشور هلند تصمیم گرفته است به گروه بازدارنده حمله به نفت‌کشها در خلیج فارس، که فرانسه رهبری آن را دارد، بپیوندد. کارشناسان تائید کرده اند که یک کشتی جنگی نیروی دریائی هلند به مدت ٦ ماه در تنکه هرمز خواهد ماند.

همچنین دانمارک هم اعلام آمادگی کرده است که به گروه مزبور پیوسته و بویژه نقشی نظارتی داشته باشد. حضور هلند در این گروه بین ١٠ تا ١٥ میلیون یورو هزینه خواهد داشت. فرانسه امیدوار است که کشورهای بیشتری به گروه اقدام برای حفاظت از نفت‌کشها در خلیج فارس بپیوندند.

در ماه‌های مه و ژوئن گذشته چند نفتکش در تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفته بودند. آمریکا رژیم ایران را مسئول آن حملات معرفی کرد اما رژیم ایران آن را انکار نمود. سپس آمریکا تلاش کرد اقدامی بین المللی برای حفاظت از رفت و آمد کشتی‌ها در خلیج فارس ایجاد نماید. در این رابطه از کشور هلند نیز درخواست همراهی شد. اما کابینه هلند اعلام کرد که ترجیح می‌دهد در گروهی زیر پرچم اتحادیه اروپا شرکت داشته باشد. امری که متحقق نشد.

با این همه اینک گروه مورد نظر، بجای اتحادیه اروپا، تحت رهبری فرانسه تشکیل شده است. اما کارشناسان می‌گویند باید دید که بالاخره اتحادیه اروپا چه نقشی در این رابطه بعهده خواهد گرفت.

روز جمعه ٢٩ نوامبر کابینه هلند احتمالا تصمیم قطعی را خواهد گرفت و نتیجه تصمیم این خواهد شد که ماه آینده یک کشتی نیروی دریائی هلند رهسپار خلیج فارس شود.

منبع: سایت رادیو تلویزیون کشوری هلند
ترجمه و تنظیم از خبرگاه