چه کنیم تا ارتباط‌مان در اینترنت امن باشد؟ – امیر رشیدی کارشناس اینترنت

ایران
چه کنیم تا ارتباط‌مان در اینترنت امن باشد؟

امیر رشیدی کارشناس اینترنت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در گفت و گو با دویچه‌وله راهکارهایی را به منظور داشتن ارتباط امن برای کاربران داخل ایران مطرح کرده است.

پس از نزدیک به دو هفته قطعی اینترنت موبایل در ایران، روز چهارشنبه ۶ آذر اعلام شد که اینترنت موبایل استان تهران و هشت استان دیگر مجددا وصل شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی از تهران اما می‌گویند تنها اینترنت مشترکان ایرانسل وصل شده است.

حالا اما بیش از هر زمان دیگر صحبت از “امنیت کاربران” است. مدام به کاربران داخل ایران توصیه می‌شود که مراقب ارتباطات خود باشند.

این به چه معناست؟ امیر رشیدی چند راهکار را برای امنیت اینترنت کاربران برشمرده است.

استفاده از فیلترشکن‌های خارج ایران

زمانی که می‌خواهند به اینترنت دسترسی پیدا کنند به دلیل سانسور شدیدی که وجود دارد کاربران باید از فیلترشکن‌هایی استفاده کنند که سرور آنها در داخل ایران نیست. دوما هزینه آن را از طریق شبکه بانکی ایران پرداخت نکرده باشند چرا که اگر از طریق شبکه بانکی ایران پرداخت کرده باشند طبیعتا قابل ردگیری است. سوما باید از سرویس‌هایی استفاده کنند که قابل اعتماد هستند. باید از سرویس‌هایی استفاده کنند که بیرون ایران تهیه شده و توسط محققین امنیتی مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و تایید شده که اینها از نظر امنیتی هویت و ارتباط کاربران را رمزگذاری می‌کنند و کاربر قابل شناسایی نیست.

استفاده از ابزار مطمئن برای ارسال اطلاعات
نکته بعدی که باید توجه کنند زمانی هست که می‌خواهند اسناد و مدارکی را به خبرنگاران برسانند. این در واقع وظیفه هردو طرف هست، هم خبرنگاران و هم افرادی که می‌خواهند این کار را بکنند که از ابزار امن استفاده کنند.

بهترین کار برای سازمانهای خبری و رسانه‌ای این است که اگر تیم‌های فنی دارند بتوانند از ابزارهایی مثل Secure Drop استفاده کنند که هویت کسانی را که برای‌شان اطلاعات و اسناد می‌فرستند به صورت امن حفظ کند. اگر هم دارای تیم فنی نیستند که بتوانند از چنین سرویس‌هایی استفاده کنند بهتر است از پیام رسان‌های امنی مثل سیگنال Signal استفاده کنند که دارای سیستم رمزگذاری هست و از نظر محققین امنیتی بررسی شده و امنیت بالایی را نسبت به سرویس‌های دیگر داراست.

استفاده از پیام‌رسان Signal

زمانی که افراد می‌خواهند با هم صحبت کنند طبیعی است که بهتر است از پیام رسان‌های امن استفاده کنند. ترجیحا سیگنال، امن‌ترین پیام رسانی است که وجود دارد. اگر از سیگنال استفاده می‌کنند قبل از اینکه هر گفت و گویی را شروع کنند یک گزینه وجود دارد که حذف خودکار پیام هست. این گزینه را حتما و حتما فعال کنند و مدت زمانی را برایش تعیین کنند مثلا پنج یا ۱۰ دقیقه یا یک روز و یک هفته، بسته به میزان حساسیت خودشان که این ارتباط بعد از گذشت این مدت زمان برای هردو طرف پاک شود و اگر احیانا کسی بازداشت یا هک شد دیگر دسترسی به محتوای پیام ردو بدل شده وجود نداشته باشد و نیروهای امنیتی نتوانند از آن به عنوان سند برای محکومیت افراد استفاده کنند.

مقایسه سیگنال با واتساپ و تلگرام

من توصیه می‌کنم به جای واتساپ و تلگرام و فیس‌تایم از سیگنال استفاده شود. البته هرکدام از این ابزار یک سری نکات خوب دارند و یک سری نکات بد اما اگر مجموعه اینها را در نظر بگیریم سیگنال اپلیکیشنی هست که بیشترین ضریب امنیتی را به شرط گزینه حذف خودکار پیام در میان اپلیکیشن‌ها دارد.

این اپلیکیشن در یک بازه زمانی فیلتر شده بود اما الان دیگر فیلتر نیست. دسترسی به آن یک مقداری در بعضی آی‌اس‌پی‌ها دچار اختلال است اما اگر قبل از استفاده از اپلیکیشن یک فیلترشکن استفاده کنند بدون مشکل می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

با سیگنال می‌شود ارتباط صوتی، تصویری، تلفنی و متنی برقرار کرد. فقط در مقایسه با تلگرام چون اساسا برای کارهای خبری ساخته نشده است گزینه ساختن کانال را نداریم. اما برای ارتباطات شخصی می‌شود گروه درست کرد، می‌شود فایل فرستاد، تماس صوتی یا تصویری داشت، همه این‌ها را می‌توان به شکل خیلی امن با سیگنال داشت.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله)، ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹