الشرق الاوسط: آمریکا از احتمال «حمله» ایران علیه منافع این کشور خبر داد

هم‌زمان با افزایش تنش میان تهران و واشنگتن یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از نگرانی این کشور درباره حمله احتمالی ایران علیه منافع آمریکا در آینده خبر داد. جان راد سومین مقام ارشد پنتاگون به خبرنگاران گفت «دولت آمریکا نگران حمله احتمالی ایران است». او توضیح نداد که آمریکا با استناد به چه اطلاعاتی ابراز نگرانی می کند.

تنش در منطقه خلیج به دنبال چندین حمله به نفتکش ها در تابستان در سواحل امارات و نیز حمله بزرگ به دو تاسیسات نفتی سعودی افزایش یافته است. دولت آمریکا گفت حمله به تاسیسات آرامکو کار ایران بوده اما حکومت ایران دست داشتن در این حملات را رد کرد. حسن روحانی رییس جمهور حکومت ایران روز سه شنبه (۳ دسامبر) مجددا از آمادگی کشورش برای گفتگو با آمریکا در صورت لغو تحریم ها خبر داد. او افزود «گفتگوی احتمالی با واشنگتن تنها در چارچوب چند جانبه و نه دو جانبه انجام می شود. ممکن است در شرایط کنونی گفتگوهای مشابهی در چارچوب دیدارها بین تهران و گروه ۵+۱ انجام شود».

گروه ۵+۱ متشکل از شش کشوری است که توافق برجام را در ۲۰۱۵ در وین امضا کردند. چین و آمریکا و فرانسه و بریتانیا و روسیه و آلمان کشورهای امضا کننده برجام بودند. روحانی در اظهاراتی که از تلویزیون دولتی پخش شد خاطر نشان کرد «اگر آماده لغو تحریم ها هستند ما نیز برای گفتگو حتی در سطح رهبران کشورها آمادگی داریم».

اظهارات روحانی در حالی مطرح می شود که آلمان ماه گذشته گفت در حال بررسی استفاده از مکانیسم ماشه در برجام است چرا که ایران تعهدات برجامی اش را نقض کرده. اجرای مکانیسم حل اختلاف در برجام ممکن است پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد. این گام برای حکومت ایران به مثابه مرگ برجام است.

روحانی تحریم های آمریکا را «غلط و ظالمانه و غیر قانونی و نادرست و تروریستی» خواند. او خاطر نشان کرد «ایران مشکلی با گفتگو ندارد». این در حالیست که علی خامنه‌ای در سپتامبر گفت گفتگوی مستقیم بین آمریکا و ایران امکان‌پذیر نیست.

برگرفته از سایت فارسی شرق الاوسط، چهارشنبه، ۴ دسامبر، ۲۰۱۹