شورای امنیت برنامۀ موشکی رژیم ایران را روز چهارشنبۀ آینده بررسی می‌کند

نمایندۀ دائمی آمریکا در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، روز جمعه ٦ دسامبر/ ١۵ آذر، اعلام کرد که برنامۀ موشکی رژیم ایران در دستور کار این شورا قرار گرفته است. این بررسی به منظور ارزیابی عدم مغایرت این برنامه با قطعنامۀ شمارۀ ٢٢٣١ شورای امنیت صورت می‌گیرد. سه کشور اروپائی متعهد در برجام – آلمان، بریتانیا و فرانسه – روز گذشته با ارسال نامۀ مشترکی به آنتونیو گوتِرِش، دبیرکل سازمان ملل متحد، برنامۀ موشکی رژیم ایران را مغایر با قطعنامۀ شمارۀ ٢٢٣١ شورای امنیت دانسته و از او خواستند در گزارش آیندۀ خود، این شورا را از رفتار ایران آگاه سازد.

سه کشور اروپائی آلمان، بریتانیا و فرانسه در نامۀ مشترک خود که روز پنجشنبه ۵ دسامبر در آستانۀ تشکیل کمیسیون مشترک برجام در وین به دبیر کل سازمان ملل متحد تسلیم شد، رژیم ایران را به تدارک «موشک‌های بالیستیک با توانائی اتمی» متهم ساخته و یادآوری می‌کنند که این تلاش با قطعنامۀ شمارۀ ٢٢٣١ شورای امنیت مغایرت دارد. این سه کشور در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل «نگرانی» خود را از برنامۀ موشکی رژیم ایران ابراز داشته و یادآوری می‌کنند که بر اساس قطعنامۀ شورای امنیت این کشور باید از«هر گونه فعالیتی در زمینۀ موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل سلاح اتمی خودداری کند». بنوشتۀ این سه کشور قطعنامۀ یادشده «پرتاب موشک با استفاده از تکنولوژی بالیستیک را نیز ممنوع می‌کند».

ارسال این نامه یک روز پیش از برگزاری کمیسیون مشترک برجام در پایتخت اتریش تنش میان ایران و کشورهای اروپائی متعهد به این توافق را تشدید کرد. پیش از آن برخی کشورهای اروپائی به احتمال بکارانداختن «ابزار رفع اختلافات» در چارچوب برجام که در رسانه‌ها از آن با اصطلاح «مکانیسم ماشه» یاد می‌شود، اشاره کرده بودند.

سه کشور اروپائی با اشاره به آنچه حکومت ایران از آن به عنوان «کاهش تدریجی تعهدات» خود در برجام یاد می‌کند، این کشور را به نقض تعهدات پذیرفته شده در برجام متهم می‌کنند. ایران از ماه مه گذشته سطح غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داده، بر میزان ذخیرۀ اورانیوم و نیز آب سنگین خود افزوده و کار غنی سازی در مرکز اتمی فردو را از سر گرفته است. این مرکز بر اساس توافق وین باید با تغییرات اساسی تنها به تولید ایزوتوپهای مورد استفاده در پزشکی و صنعت اختصاص داشته باشد.

حکومت اسلامی ایران با اشاره به خروج آمریکا از این توافق و برقراری مجازات‌ها علیه رژیم تهران و نیز عدم توانائی طرفین اروپائی به جبران نتایج حاصل از اقدام آمریکا، کاهش تدریجی تعهدات را «حق خود» تلقی می‌کند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه (آر اف آی)، ۶ دسامبر ۲۰۱۹