تاخیر در گزینش نخست وزیر جدید لبنان

اعتراضات مردم لبنان علیه کل طبقه حاکم شامگاه دیشب (یکشنبه) بار دیگر به خشونت کشیده شد.در پی ادامه تظاهرات در بیروت و دیگر شهرهای لبنان، رایزنی امروز (دوشنبه ۱۶ دسامبر) پارلمان این کشور برای تعیین نخست وزیر جدید باز به تعویق افتاد.

دو ماه پس از آغاز جنبش اعتراضی مسالمت‌آمیز مردمی علیه فساد و بحران اقتصادی در لبنان، طی دو روز گذشته این اعتراضات به خشونت کشیده شد.

معترضان لبنانی کل طبقه حاکم در این کشور را به فساد و بی کفایتی متهم می‌کنند و خواستار تشکیل یک دولت جدید مستقل هستند.

قرار بود لبنان امروز (دوشنبه ۱۶ دسامبر) در مورد تعیین نخست وزیر جدید این کشور رایزنی کند اما نشست پارلمان برای گزینش نخست‌وزیر باز به تعویق افتاد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در یک پیام توییتری روز دوشنبه اعلام کرد که رایزنی‌های مجلس تا پنجشنبه ۱۹ دسامبر به تعویق افتاده است.

احتمال می‌رود یکی از دلایل به تعویق افتادن جلسه امروز، عدم اتفاق نظر بین احزاب سیاسی لبنان در مورد انتخاب مجدد سعد حریری به عنوان نخست وزیر این کشور باشد. همچنین برخی ناظران به خشونت کشیده شدن اعتراضات مسالمت آمیز در لبنان را یکی از دلایل دیگر این تعویق برمی‌شمرند.

تظاهرکنندگان لبنانی مخالف انتخاب مجدد سعد حریری به عنوان نخست وزیر این کشور هستند و اسامی دیگر نامزدان پیشنهاد شده توسط دولت را نیز رد کرده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی شب گذشته، برای دومین شب متوالی، در بیروت تا صبح دوشنبه ادامه داشت.

ده‌ها معترض در درگیری‌ها شب گذشته زخمی شده اند. صلیب سرخ لبنان آمار زخمی شدگان دیشب را ۷۳ نفر اعلام کرده است. ۲۸ نفر از زخمی شدگان به بیمارستان انتقال داده شده و ۴۵ تن دیگر نیز در محل اعتراضات تحت مداوا قرار گرفته اند. در درگیری‌های شب گذشته در بیروت، نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان استفاده کرده است.

پس از دو ماه اعتراضات گسترده در لبنان، اقتصاد این کشور با بحران روبه‌رو است. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در مصاحبه‌ای با روزنامه “الخبار” هشدار که در صورت ادامه وضعیت کنونی، مردم این کشور با خطر “قحطی” روبه‌رو خواهند بود.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه، ۱۶-۱۲-۲۰۱۹