ادامه تظاهرات ملی مردم فرانسه در مخالفت با طرح بازنشستگی

سیزده روز پس از آغاز جنبش مخالفت با طرح پیشنهادی دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه، روز سه شنبه ١٧ دسامبر، تظاهرات گسترده‌ای در پاریس و دیگر شهرهای این کشور برگزار شد. به گزارش وزارت کشور ٦١۵٠٠٠ نفر در سراسر فرانسه در این راهپیمائی‌ها شرکت کردند. «کنفدراسیون عمومی کار – ثِ. ژِ. ت» شمار آنان را ١٬٨ میلیون نفر ارزیابی می‌کند. هر چند کلیۀ سندیکاها از برگزاری این تظاهرات حمایت کردند، اما خواست و مطالبات آنها در این زمینه متفاوت است.

سندیکاهای فرانسه از هفتۀ گذشته چشم براه برگزاری تظاهرات امروز بودند و دولت پایان آن را انتظار می‌کشید. هر چند پیشاپیش در گستردگی راهپیمائی و اعتصاب امروز تردیدی وجود نداشت، با این حال سندیکاها به حضور فشردۀ مخالفان طرح دولت دل بسته بودند تا توان ناسازگار بودن خود را در گفتگوهای آینده با دولت محک بزنند و دولت که به وسعت تظاهرات اطمینان داشت، ناگزیر به پشت سر گذاشتن این آزمون تن داده بود تا پس از آن درب نیمه باز گفتگو با سندیکاها را بگشاید و با اعطای امتیازاتی چرخۀ اعتراضات و اعتصابات را بویژه در آستانۀ تعطیلات پایان سال، متوقف سازد.

هر چند دولت پیشاپیش اعلام کرده بود که درب گفتگو با سندیکاها باز است، اما همزمان با برگزاری راهپیمائی‌ها، نخست وزیر در برابر نمایندگان مجلس تاکید کرد که دولت این طرح را با «عزم قاطع» به نتیجه خواهد رساند. سخن اداوار فیلیپ پاسخی به هر دو گروه سندیکاهاست که خواست یکسانی ندارند.

او به «کنفدراسیون عمومی کار – ث.ژِ.تِ» که خواستار بازپس گرفتن طرح و عقب نشینی کلی دولت است، می‌گوید که چنین خیالی را در سر نپرورد و در همان حال کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه – ثِ.اِف.دِ.تِ» را به گفتگو فرا می‌خواند. این سندیکا خواستار بسنده کردن به سنّ بازنشستگی قانونی برای همگان و کنارگذاشتن «سنّ تعادل» یا «سنّ محور» از طرح اصلاحی دولت است. در این طرح، سنّ قانونی بازنشستگی ٦٢ سال حفظ شده است، اما برای بهره‌مندی از حقوق کامل بازنشستگی «سنّ تعادل» یا «سنّ محور» پیش کشیده شده که با توجه به شرایط مختلف تغییر خواهد کرد. به نظر می‌رسد که در این زمینه دولت آمادۀ بازبینی طرح خویش است، بی آنکه چگونگی و وسعت آن معلوم باشد.

در راهپیمائی امروز، بویژه کارکنان راه‌آهن، معلمان و دبیران مدارس و دبیرستان‌ها، کارکنان بیمارستان‌ها و وکلای دادگستری شرکت داشتند. هر یک از این گروه‌ها از امتیازاتی ویژه برای بازنشستگی خود بهره‌مندند که طرح جدید تمامی یا بخشی از آنها را نادیده گرفته است.

اینگونه، مبارزۀ هر گروهی برای حفظ امتیازات خود، که با امتیازات دیگر گروه‌ها متفاوت و گاه در تضاد است، جمع فراوانی را به مخالفت با طرح دولت برانگیخته است. دولت نیز در تلاش است با اعطای امتیازات ویژه به هر یک از گروه‌ها، از فشار عمومی مخالفت بکاهد. تا کنون ماموران پلیس، ارتش و آتش نشانی به دلیل خطرات و اضطراب‌های کاری خود، در طرح جدید نیز امتیاز بازنشستگی زودرس که تا کنون از آن برخوردار بودند، همچنان حفظ می‌کنند.

اعتصاب در راه آهن و خطوط مترو و اتوبوس شهری در پاریس و برخی دیگر شهرهای کشور تا هنگامی که نتیجۀ تازه‌ای بدست نیامده باشد، همچنان ادامه دارد.

ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه، چهارشنبه در دیدارهای دوجانبه با رهبران سندیکاهای مختلف گفتگو می‌کند و پنجشنبه همۀ آنان را به نشست مشترکی فراخوانده است.

او پنجشنبه شب در دیار با مدیران شرکت‌های حمل ونقل عمومی، راه آهن ملی فرانسه و شرکت مترو و اتوبوسرانی پاریس و حومه دیدار می‌کند تا از یک‌سو از نتیجۀ گفتگوهای جاری با کارکنان آگاه گردد و از سوی دیگر از تدارکات پیش‌بینی شده برای روزهای آینده بویژه برای حمل و نقل بین شهری مطلع شود.

شرکت راه آهن فرانسه اطمینان داد که رفت و آمد کلیۀ افرادی را که برای پایان هفتۀ جاری بلیط مسافرت با قطارهای سریع السیر در دست دارند تضمین می‌کند. این کار ممکن است با تغییر ساعت حرکت و نیز مسیر آن همراه گردد. اطلاعات لازم در این زمینه با ارسال پیامک به آگاهی کلیۀ افرادی که بلیط در دست دارند خواهد رسید.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه، ۱۷ دسامبر ۲۰۱۹