سفیر رژیم ایران در سازمان ملل با همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگو کرد

دیدار سفیران ایران و ایالات متحده در سازمان ملل، که در حاشیه نشست شورای امنیت انجام گرفت، خبر ساز شد. علی خامنه ای پیشتر گفته بود مذاکره با امریکا به هر صورت باشد سم مضاعف است اما حکومت ایران می گوید این دیدار، یک امر عادی و در چارچوب وظایف و مسؤولیت های دیپلماتیک در سازمان ملل انجام گرفته است .

یک ویدیوی دوربین سازمان ملل متحد نشان می دهد که کلی کرفت، سفیر جدید آمریکا، پس از پایان جلسه رسمی در سازمان روز گذشته (پنجشنبه ) در داخل سالن شورای امنیت به طرف هیات ایرانی رفته و با مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران، چند دقیقه ای صحبت کرده است.

به گفته منابع خبری سفرای ایران و آمریکا در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد قطعنامه ناظر بر برجام (۲۲۳۱) با هم صحبت کرده اند.

مقامات آمریکایی رد واکنش به انتشار این خبر گفته اند که خانم کرفت درباره مرگ یک دختر دوساله ایرانی به همتای ایرانی اش تسلیت گفته است؛ دختری که مجید تخت روانچی در اظهارات خود در جلسه شورای امنیت گفت نامش آوا بوده و به خاطر کمبود مواد درمانی ناشی از تحریم ها در اثر بیماری پوستی ای بی در گذشته است.

این اولین گفتگوی سفرای ایرانی و امریکایی با یکدیگر پس از ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ در دید عموم در سازمان ملل متحد است.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی دفتر نمایندگی حکومت ایران در سازمان ملل متحد، در توئیتی نوشته است : این چیز عجیبی نیست که دیپلمات های کشورهای مختلف در مقر سازمان ملل متحد به طور اتفاقی رو در رو شوند یا دیدار کوتاهی داشته باشند.

برخی از آ گاهان امور گفته اند که این گفتگو در حالی انجام شده است که قرار است حسن روحانی، رئیس جمهور حکومت اسلامی ایرن، روز جمعه در توکیو، با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، دیدار کند.

رزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت، از نقض تعهدات ایران در سند برجام ابراز تاسف کرد و خواهان اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران شد. وی همچنین از خروج دولت آمریکا از برجام ابراز تاسف کرده و اقدامات بعدی آمریکا پس از خروج از برجام را نیز مغایر با اهداف سند برجام توصیف کرد. دی کارلو گفته است: « اجرای کامل توافقنامه برجام متضمن تامین منافع اقتصادی ملموس برای مردم ایران است».

دی‌کارلو، افزود : سازمان ملل به‌طور مستقل نمی‌تواند تایید کند که منشا سلاح‌ها یا تجهیزات نظامی به‌کار رفته در حمله به آرامکو، ایران بوده است. اما نوع سلاح‌های به‌کار گرفته شده در حمله به آرامکو با توانایی‌ها و تجهیزات نظامی حوثی‌ها مطابقت ندارد. ایالات متحده در این باره اعلام کرد نتیجه ارزیابی‌های نظامی نشان می‌دهد که حمله به تاسیسات نفتی آرامکو احتمالا از سمت شمال، صورت گرفته است.

در حمله ۴ ماه پیش به تاسیسات آرامکو، دستکم ۱۸ پهپاد و سه موشک به‌کار رفت. ایران دست داشتن خود در این حملات را انکار کرده است.و اظهار داشته است کار حوثی های یمن است.

منبع سایت رادیو پیام اسرائیل، جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸