کارشناسان سازمان ملل از گزارش‌های شکنجۀ بازداشت‌شدگان در ایران “تکان” خورده‌اند

یک گروه از کارشناسان مستقل که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده‌اند، بعد از بررسی اعتراض‌ها و سرکوب گستردۀ آبان‌ماه، اعلام کردند که احتمالاً هزاران نفر در ایران همچنان در بازداشت هستند. شانزده کارشناس مستقل در بیانیه‌ای که روز جمعه ٢٠ دسامبر/٢٩ آذر منتشر شد، می‌گویند که از خبرهای بدرفتاری با بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ایران تکان خورده‌اند.

حدود سه هفته قبل، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که حداقل ٧ هزار نفر از آغاز اعتراضات آبان‌ماه بازداشت شده‌اند. چند روز قبل، سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران به تصویب رساند.

اینک در بیانیۀ جدید، کارشناسان مستقل می‌گویند که همچنان هزاران نفر در ایران در بازداشت هستند. اطلاعات جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد که بازداشت‌شدگان تحت شکنجه قرار گرفته و برای اعتراف اجباری، انواع بدرفتاری‌ها را متحمل شده‌اند.

این کارشناسان که توسط سازمان ملل تعیین شده اما رسماً از سوی این سازمان سخن نمی‌گویند، می‌افزایند: “برخی بازداشت‌شدگان، حتی وقتی در نتیجۀ کاربرد زور توسط نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند، از درمان پزشکی محروم مانده‌اند” و برخی دیگر “در زندان‌های مخفی حبس شده و یا ناگهان مفقود شده‌اند”.

کارشناسان سازمان ملل همچنین بر فقدان رسیدگی قضایی تأکید دارند و می‌گویند که بسیاری از بازداشت‌شدگان از حق محاکمۀ عادلانه محروم می‌مانند.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین ارزیابی خود که پنج روز قبل – ١۶ دسامبر – منتشر شد، تعداد کشته‌شدگان وقایع آبان ٩٨ را دست کم ٣٠۴ نفر ارزیابی کرد. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که این افراد در عرض سه روز کشته شده‌اند. کارشناسان سازمان ملل به نوبۀ خود این آمار را قابل اعتماد دانسته و افزوده‌اند که ١٢ نفر از قربانیان کودک بوده‌اند. مقامات رژیم اسلامی این آمارها را دروغ و تبلیغات دشمن می‌دانند.

با این‌حال مطابق برخی آمار تأییدنشده شمار قربانیان بیش از ۴٠٠ نفر است. کارشناسان سازمان ملل می‌نویسند: “به نظر می‌رسد که در استان‌هایی که دارای اقلیت‌های قومی بیشتری هستند، شمار کشته‌شدگان نیز بیشتر باشد”. آنان گوشزد می‌کنند که اظهارات شاهدان عینی و ویدئوها حاکی از آنست که نیروهای امنیتی با گلولۀ واقعی به سر یا دیگر “نقاط حیاتی بدن” تظاهرکنندگان شلیک کرده‌اند.

علاوه بر این، خانواده‌های قربانیان تحت فشار و ارعاب قرار گرفته تا سکوت کنند. کارشناسان سازمان ملل می‌افزایند که نزدیکان خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز مورد تهدید و فشار قرار گرفته‌اند.

همزمان با بیانیۀ کارشناسان مستقل، “سازمان حقوق بشر ایران” نیز که در نروژ مستقر است اعلام کرد که در وقایع آبان‌ماه دستکم ۳۲۴ نفر کشته شده‌اند که حداقل ۱۴ تن از آنان کودکان زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه، ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹