آلودگی هوای تهران به پدیده‎ای ماندگار تبدیل می‌شود

بار دیگر مسئولان استان تهران هشدار دادند که هوای منطقه در “وضعیت ناسالم” است. بدین ترتیب با گذشت چند هفته، مردم پایتخت و مناطق اطراف هنوز نتوانسته‎اند از “بحران آلودگی” رهایی یابند. دلایل این پدیدۀ مزمن هنوز به طور دقیق توضیح داده نشده است.

روز یکشنبه اول دی/٢٢ دسامبر، معاون اداره کل محیط زیست استان تهران اعلام کرد که “وضعیت کیفی هوای تهران، با شاخص ۱۳۹، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است”.

سازمان هواشناسی نیز با صدور اخطاریه‌ای از کاهش کیفیت هوا در حد “ناسالم” برای همه گروه‌ها خبر داد و اعلام کرد که این وضعیت تا چهارشنبه ۴ دی ماه ادامه خواهد یافت. یکی از دلایل این وضعیت در استان تهران “تداوم پایداری جو” (بدون باد و بارندگی) و در نتیجه “افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت” اعلام شده است.

مسئولان سازمان‌های مختلف “خودداری از تردد غیرضروری به ویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی و مدیریت نوع سوخت واحدهای صنعتی” را توصیه کرده‌اند.

در تهران گفته می‌شود که کیفیت بد بنزین تولید داخل کشور یکی از دلایل اصلی آلودگی هواست. اما روز یکشنبه اول دی، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در یک نشست خبری اطمینان داد که نمونه برداری‌های منظم در سراسر کشور نشان می‌دهد که بنزین داخلی “مشکل خاصی ندارد”.

خبرگزاری حکومتی ایرنا سؤال می‌کند: “آیا محصور بودن شهر تهران عامل اصلی بروز این معضل است؟ آیا انتقال پایتخت چاره کار است؟” و می‌افزاید: “با وجود تلاش چندین ساله مسئولان و تشکیل انواع و اقسام کمیته و کارگروه برای رفع آلودگی هوا، تلاش‌های آنان تنها به برخی اقدامات کوتاه مدت از جمله ایجاد محدودیت‌های ترافیکی، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات خلاصه شده و در نهایت سر بزنگاه، این باد و باران است که سوء مدیریت‌ها را جبران می‌کند. اما این وضعیت قرار است تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟”

برخی سازمان‌های دولتی ۸۲ درصد آلودگی تهران را ناشی از “منابع متحرک آلاینده” – خودروهای شخصی و تاکسی، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌های شهری – می‌دانند و سهم “منابع ثابت” مانند خانه‌ها و ادارات و صنایع را ۱۸ تا ۲۰ درصد ارزیابی می‌کنند.

در این وضعیت، منابع خبری حکومت اسلامی اعلام کردند که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه دیدار داشته تا در مورد بحران آلودگی گفتگو کند. معلوم نیست که قوۀ قضاییه حکومت در این پرونده چه نقشی دارد.

تعطیلی مدارس

حسن خلیل‌آبادی، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با هشدار در مورد میزان شدید آلودگی در شهر ری گفته است: “تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد چاره‌ساز نیست و این امر نیازمند اراده و عزم جدی است”.

حجت نظری، دیگر عضو همین کمیسیون گفته است که در زمان احمدی‌نژاد، دولت برای مقابله با آلودگی هوا “اقدام به تعطیلی به بهانه آلودگی هوا می‌کرد و چند روزی مدام تعطیل اعلام می‌شد و اقدامی افراطی بود که البته در دولت روحانی نیز شاهد این اتفاق هستیم”. او در عین حال افزود: “اگر یک هفته هم به دلیل آلودگی هوا تعطیلی اعلام شود مشکلی رخ نمی‌دهد و اگر از قبل، تعطیلی‌ها را اعلام کنند خانواده‌ها می‌توانند از شهر خارج شوند و شاید کمی هوای پایتخت بهبود یابد”.

منشأ بوی بد چیست؟

در شرایط “پایدار جوی”، بوی بدی که در برخی مناطق تهران حس می‌شود نیز ظاهراً ساکن مانده است. اینک تقریباً بدیهی است که منشأ این “بوی نامطبوع” در حوالی شهر ری قرار دارد. اما به درستی معلوم نیست که علت اصلی، گنداب و بیرون زدن فاضلاب تهران در اراضی پست جنوب شهر (پایین شیب) است و یا فعالیت‌های صنعتی یا جمع شدن زباله.

روز یکشنبه اول دی، مسعود تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست به خبرگزاری حکومتی ایسنا گفت: “با توجه به اینکه بوی نامطبوع از سمت شهرری آغاز می‌شود، برای یافتن منشاء آن لازم است صنایع مستقر در این منطقه را مورد ارزیابی قرار دهیم تا مشخص شود آنها از چه سوختی استفاده می‌کنند”. او می‌افزاید: “در زمان‌هایی که این بو منتشر می‌شود میزان گوگرد با حجم بسیار زیادی افزایش می‌یابد”. اما معلوم نیست که منشأ این گوگرد کجاست.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه