فشار وزارت اطلاعات بر والدین پویا بختیاری برای محدود کردن مراسم چهلم فرزندشان

یراساس گزارش‌ها، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مادر و پدر پویا بختیاری را احضار کرده و از آنها خواسته است که مراسم چهلمین روز درگذشت فرزندشان را در مکانی سرپوشیده برگزار کنند. علت این درخواست “دشواری تأمین امنیت” عنوان شده است.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری اما دیروز شنبه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) اعلام کرد که ضمن مخالفت با خواسته وزارت اطلاعات مبنی بر برگزاری مراسم چهلم فرزندش در “یک مسجد یا حسینیه”، از مسئولان امنیتی خواسته تا ورزشگاه آزادی را برای این مراسم در اختیارش بگذارند.

به گفته آقای بختیاری، در حالی که مأموران وزارت اطلاعات در جریان حضور سه ساعته او در این وزارت‌خانه گفته‌اند اجازه برگزاری مراسم چهلم پویا در محلی غیر از مکان‌های سرپوشیده را نداده و از آن جلوگیری خواهند کرد، او بر عزم خود برای برگزاری این مراسم تأکید کرده است.

پویا بختیاری ۲۷ ساله، روز ۲۵ آبانماه گذشته در جریان اعتراضات سراسری در ایران به افزایش قیمت بنزین، از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت. مراسم چهلمین روز درگذشت او قرار است روز پنجم دی‌ماه در آرامستان بی‌بی سکینه شهر کرج برگزار شود.

گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، نگران از تبدیل شدن مراسم ترحیم کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه به تجمع‌های اعتراضی، خانواده این قربانیان را به اشکال گوناگون از برگزاری چنین مراسمی بر حذر داشته‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، پنجشنبه گذشته طی سخنانی درباره ایجاد محدودیت صدور ویزای آمریکا برای عاملان سرکوب اعتراضات ایران، ضمن اشاره به نحوه کشته شدن پویا بختیاری، او را فردی “سرشار از زندگی” توصیف کرد که از حکومت جمهوری اسلامی “به ستوه آمده بود”.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، گرچه ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، امروز در کنار بسیاری از دیگر خانواده‌های ایرانی سوگوار فرزند خویش است، اما اعلام کرده که “آرمان‌های پویا” را آرمان‌های خود می‌داند و خواستار رسیدن مردم ایران به آزادی است.

پدر پویا بختیاری نیز یک روز پس از این سخنرانی، در پستی اینستاگرامی از وزیر خارجه آمریکا به خاطر “جهانی و جاودانه” نامیدن جان باختن پویا “در برابر چشمان مادرش” قدردانی کرد.

در حالی که جمهوری اسلامی هنوز حاضر به اعلام آمار قربانیان نشده، سازمان عفو بین‌الملل شمار جان‌باختگان اعتراضات هفته آخر آبانماه در ایران را “دستکم ۳۰۴ نفر” اعلام کرده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله)، ۲۲ دسامبر ۲۰۱۹
تنظیم از خبرگاه