زندگی در محلات کردنشین کرکوک به جهنم تبدیل شده است

چندین محله کردنشین در شهر کرکوک فاقد خدمات اولیه زندگی هستند، ساکنین این محله ها نگرانند که چون در زمان قدرت داشتن مسئولین کرد خدماتی به آنها ارائه نشده، بهمین دلیل منتظر تغییری در این وضعیت در زمان مدیریت شهری مسئولین عراقی عرب نیز نیستند
چندین محله شهر کرکوک که بعد از سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۱۳ ایجاد شده اند و عمدتا کردنشین نیز هستند، فاقد خدمات مناسب شهری هستند، و هم اکنون نیز به بهانه های مختلف از خدمات اولیه شهری بی بهره اند.
محله باروتخانه یکی از این محلات محروم است. “فواد کمال” یکی از ساکنین این محله در مورد کاستی ها و مشکلات خود گفت: من از سال ۲۰۰۷ ساکن این کوچه که بهترین کوچه محله است، هستم ولی تاکنون خبری از آسفالت و پیاده رو و پی ریزی نیست و حتی در صورت از کار افتادن ترانسفورماتور دکل برق محله می بایست از جیب خومان آن را تعمیر و یا تعویض کنیم. به هر جایی که مراجعه می کنیم به ما گفته می شود که بدلیل غیرقانونی بودن خود محله از نظر شهرداری هیچ سرویسی به شما تعلق نمی گیرد. تا حدی که در زمستان و مواقع بارانی بچه هایمان می باید با قایق به محل تحصیل خود بروند.
فواد همچنین اظهار کرد: پس از واقعه ۱۶ اکتبر (عقب نشینی اکراد از شهر کرکوک و به دست گرفتن قدرت توسط مسئولین عراقی) کسی به جمعیت اکراد اهمیت نمی دهد، استانداری و مسئولین عراقی هیچ پروژه خدمات رسانی برای محله های کرد نشین ندارند، در حالیکه برای محلات عرب نشین که به تازگی ایجاد شده اند خدمت رسانی شده است. پیشتر “نجم الدین کریم” (استاندار قبلی کردزبان کرکوک) هم خدمات را به محله های عرب نشین ارائه می‌داد و نه مناطق کردنشین، دولت‌مردان کرد طی ۱۴ سال هیچ کاری برای ما نکرده و قاعدتا اکنون دولتمردان عراقی هم نخواهند کرد.
“ریکوت طیب” ساکن دیگه ای از محلات کردنشین می گوید: ما از تمامی خدمات محرومیم. وی همچنین اظهار می دارد: خودتان شاهد وضعیت نامطلوب خیابان و محله هستین که به چه لجن‌زاری تبدیل شده است، فرزندان‌مان بدلیل وضعیت گل و لای در محله نمی توانند از خانه بیرون بیایند، آسفالتی که هم اکنون شاهد آن هستید در زمان حکومت صدام حسین اجرا شده است، حکومت محلی جهت اجرای پروژه آبرسانی آن را حفر کرد و از بین برد و سپس تاکنون بهمین حال آن را رها کرده است. وی نگران فراموش شدن این وضعیت است و می گوید: مدیریت جدید شهری بیشتر کوی ها را برای آبرسانی به محله دیگری حفر کرده و سپس آنها را در همان وضعیت به حال خود رها کرده است.
“اسماعیل فواد” دانش آموز کلاس ششم ابتدایی است. وی در خصوص وضعیت نابسامان پیش آمده بدلیل نبود خدمات شهری می گوید: صبحها ساعت ۷:۳۰ به مدرسه میروم، زمانی که به مدرسه میرسم لباس‌هایم کاملا گلی هستند و معلممان می پرسد چرا با این وضعیت به مدرسه آمده ای؟ و تنها جواب من این است که محله مان عموما گل و لای است. این کودک همچنین اظهار داشت: ما نمی توانیم مانند دیگر کودکان زندگی کنیم و امکان بازی با همسالان خود را نداریم چون در محله سکونتمان غیر از گل و لای هیچ چیز دیگری نیست.
روژنیوز چندین بار با مدیریت شهرداری تماس گرفت ولی به بهانه ثبت نشدن این رسانه در استان کرکوک هیچ جوابی داده نشد.
این در حالی‌ست که محلات عرب و ترکمان نشین شهر هم نسبت به فقدان ارائه خدمات شهری از سوی استانداری و شهرداری معترضند.

منبع: سایت روژنیوز (Rojnews) از کردستان عراق، بیست و پنجم دسامبر ۲۰۱۹
ترجمه و تنظیم از خبرگاه