شرکت بریتانیایی تسکو و پخش گزارشی مبنی بر استفاده از زندانیان چینی بعنوان نیروی کار

خریدار بریتانیایی در بسته کارت‌های کریسمس پیامی از زندانیان در چین دریافت کرد.

شرکت بریتانیایی تسکو پس از پخش گزارشی مبنی بر استفاده شرکت چینی از زندانیان بعنوان نیروی کار، ارتباط بازرگانی خود با آن شرکت را متوقف کرد.

فلورانس ویدیکومب، ۶ ساله، آنچه را که در بسته کارت‌های کریسمس تسکو یافت، توصیف می‌کند.

شرکت زنجیره‌ای بزرگ بریتانیایی تسکو پس از اینکه گزارش شد تأمین کننده چینی کارت‌های کریسمس آن شرکت از نیروی کار اجباری زندانیان برای بسته‌بندی کارت‌ها استفاده کرده است، خرید خود از شرکت تأمین کننده چینی را متوقف کرد. 

یک سخنگوی تسکو روز یکشنبه گذشته ۲۲ دسامبر گفت:«ما از بکارگیری اجباری زندانیان بیزاریم و در زنجیره تولید و فروش خود هیچگاه پروانه آن را نمی‌دهیم».

 «ما از این ادعاها شوکه شدیم و بلافاصله کارخانه‌ای که در آن کارت‌ها ساخته شده‌اند را متوقف و تحقیقات را آغاز کردیم. همچنین ضمن انجام تحقیقات، کارت‌ها را از بازار جمع‌آوری کرده ایم.»

تسکو، بزرگترین خرده فروش بریتانیا، سالانه سیصد هزار پوند از فروش این کارت‌ها به موسسه‌های خیریه بنیاد قلب بریتانیا، تحقیقات سرطان بریتانیا و دیابت بریتانیا اهدا می کند.

پیام داخل کارت توسط فلورانس ویدیکومب شش ساله در لندن پیدا شد.

پیامی که در داخل کارت آمده است:

 «ما زندانیان خارجی در زندان شانگ‌های چینگ‌پو در چین هستیم که برخلاف خواست‌مان به کار کردن واداشته شده‌ایم. لطفا به ما کمک کنید و به سازمان حقوق بشر اطلاع دهید.»

«برای تماس با آقای «پیتر هامفری» از لینک استفاده کنید.»

Ft.com/humphrey 

کریسمس شادباد

اطلاعات تماس با مرد بریتانیایی

«پیتر هامفری»، روزنامه نگار سابق و بازرس تخلفات مالی است.

هامفری و همسر آمریکایی او «یو یینگزنگ» هر دو در سال ۲۰۱۴ در چین به جرم بدست آوردن غیرقانونی سوابق خصوصی شهروندان چینی و فروش اطلاعات به مشتریانی از جمله داروسازی «گلکسوسمیت‌کلاین» محکوم شدند. این زن و شوهر در ژوئن سال ۲۰۱۵ پس از کاهش مدت زندان آنان از چین اخراج شدند.

پیتر هامفری و یو یینگزنگ

یک کارمند که روز دوشنبه به خط اصلی تلفن شرکت پاسخ داده است، به رویترز گفت که آنها از گزارش‌های مطبوعاتی یا اظهار نظر تسکو بی خبر هستند. او از ارائه نام خود امتناع ورزید. این شرکت به درخواست‌های ایمیل‌ شده بیشتر برای اظهار نظر پاسخ نداد.

ساندی تایمز ضمن نوشتن اینکه پیام داخل کارت توسط یک دختر شش ساله، فلورانس ویدیکومب، در لندن پیدا شده، افزود که پدر وی از طریق شبکه اجتماعی «لینکدین» با هامفری تماس گرفته است.

فلورانس به رویترز گفت: «ما در روزی که آنها را خردیم، باز نکردیم. حدود یک هفته قبل آنها را باز کردیم. ما روی آنها می نوشتیم و روی کارت ششم یا هشتم من از پیش نوشته شده بود.»

بن ویدیکومب، پدر فلورانس، اظهار داشت كه پس از پیدا كردن یادداشت، یکه خورد «ولی احساس مسئولیت نیز كردم كه آن را به پیتر هامفری برسانم چون نویسندگان از من خواسته اند.»

هامفری با نوشتن مقاله در روزنامه ساندی تایمز گفت: او هویت یا ملیت زندانیانی که یادداشت را در کارت قرار داده اند، را نمی داند، اما «شک ندارد که آنان زندانی‌های چینگپو هستند که  او را پیش از آزادی در ژوئن سال ۲۰۱۵ از آن زندان که ۲۳ ماه در آنجا گذرانده، می شناختند.»

تسکو گفته است که یک روند حسابرسی جامع در حال انجام است.

روند حسابرسی تسکو

سخنگوی تسکو می‌گوید: «این تأمین كننده ماه گذشته به طور مستقل مورد بازرسی قرار گرفته و هیچ مدرکی یافت نشد که نشان دهد، قانون ما را مبنی بر ممنوعیت استفاده از کار زندانیان، نقض کرده باشد.»

«اگر تأمین کننده‌ای این قوانین را نقض کند، فوراً و بطور دائم آن را از لیست [همکاران بازرگانی خود] خارج خواهیم کرد.»

همچنین تسکو می‌افزاید: این کارت ها در کارخانه چاپ ژجیانگ یونگوانگ تولید شده‌اند که حدود صد کیلومتر از زندان شانگهای چینگ پو فاصله دارد.

یک شرکت چینی که برای شرکت‌های مواد غذایی و دارویی کارت و کتاب چاپ می کند، در وب سایت خود می گوید شرکت تأمین کنندهٔ تسکو است.

این شرکت دو تماس تلفنی پس از ساعات کار معمول روز یکشنبه و یک درخواست ایمیلی برای اظهار نظر را بدون جواب گذاشته است.

هامفری و همسرش در دادگاه گفته بودند که آنها فکر نمی‌کردند که در فعالیت‌های خود در چین، کاری غیرقانونی انجام می‌دهند.

منبع سایت CBC

ترجمه و تنظیم در خبرگاه