حمله پهپادی آمریکا به اسلامگرایان الشباب در سومالی

فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا (آفریکام) در بیانیه‌ای اعلام کرده است، چهار نفر از اسلام‌گرایان الشباب در سه حمله هوایی به اهدافی در دو شهرک در منطقه کونیو بارو واقع در شمال شهرک کیسمای” و کالیو بارو در سومالی کشته شدند. در میان کشته‌شدگان نام یکی از فرماندهان عالی رتبه شبه نظامیان الشباب به چشم می‌خورد.

این حمله پس از وقوع انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در روز شنبه ۲۸ دسامبر (۷ دی) در مگادیشو، پایتخت سومالی صورت گرفت که در نتیجه آن ۹۰ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شده بودند.

ویلیام گایلر، مدیر عملیات آفریکام پس از حمله آمریکا به این مناطق سومالی گفته است: «از زمان نخستین حمله خارجی به جنبش الشباب در سال ۲۰۱۰ صدها تن از اعضای این جنبش کشته شده‌اند.»

الشباب برای سقوط دولت سومالی مبارزه می‌کند؛ دولتی که مورد حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد. شبه‌نظامیان الشباب که در سال ۲۰۱۱ میلادی با دخالت واحدهای اتحادیه آفریقا از موگادیشو متواری شده بودند، همچنان کنترل مناطق وسیعی در این کشور آفریقایی را بر عهده دارند و هنوز هم بزرگترین تهدید برای صلح در سومالی به حساب می‌آیند.

الشباب به معنای “جوانان” است و در حقیقت این گروه شبه نظامی از دل جنبش جوانان “اتحادیه دادگاه‌های اسلامی” بیرون آمده که در سال ۲۰۰۶ بخش‌هایی از سومالی را تحت کنترل خود درآورد. این گروه قصد دارد قوانین شرعی اسلامی را اعمال و یک کشور اسلامی را در شاخ آفریقا تأسیس کند.

گروه شبه نظامی الشباب بین پنج تا نه هزار جنگجو دارد. رهبر آن احمد عمر دیریه است که به “ابوعبیده” مشهور است. این گروه از سال ۲۰۱۲ به طور رسمی به شبکه تروریستی القاعده پیوست. اقلیت کوچکی از این گروه نیز اخیرا با گروه دولت اسلامی داعش بیعت کرده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله)، ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹