آغاز سال نوی جهانی بر سکولار دموکرات های امیدوار ايرانی خجسته باد!

جهان
تظاهرات برای مقابله با تغییرات آب و هوائی: میلیون ها جوان و نوجوان روز جمعه بیستم سپتامبر در بسیاری از کشورهای جهان به حیابان آمدند تا از رهبرات سیاسی جهان بخواهند برای متوقف کردن تغییرات آب و هوائی اقدامات فوری در پیش گیرند.

آرژانتين
زنان آرژانتین با الهام از زنان در شیلی که نمایش «تو متجاوز هستی» را در برابر استاديوم ملی سامتیاگو اجرا کرده بودند، همين نمایش را در کشور خود تکرار نمودند.

اکوادور
خيزش اعتراضی ماه اکتبر در اکوادور، که از سال ۲۰۰۷ تاکنون در این کشور بی پیشینه بود، زندگی عادی در کیتو، پایتخت، و بسیاری از استان های کشور را فلج کرد. معترضان به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت در کیتو، با آتش زدن لاستیک برخی از خیابان ها را بستند. اعتراض ها در کیتو به درگیری شدید با پلیس انجامید و راهپیمایان به سمت نیروهای پلیس و نیز ساختمان های دولتی سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند. پلیس نيز برای پراکنده ساختن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.

اندونزی
اعتراض به نتیجهء انتخابات ریاست جمهوری و آئین نامهء جدید کیفری: تصميم دولت برای تصويب لایحهء پيش نويس آئین نامهء جدید کیفری: در مجلس تظاهرات گسترده ای را به رهبری دانشجویان در اين کشور رقم زد. اين لايحه، ضمن فراهم کردن زمينهء کاهش اختیارات کمیسیون مبارزه با فساد، برای توهين به رئیس جمهوری و نيز داشتن روابط جنسی خارج از ازدواج مجازات های سنگين را پیش بینی کرده بود. پیروزی مجدد «جوکو ویدودو» در انتخابات رياست جمهوری اندونزی نيز يکی از عوامل بروز ناآرامی در اين کشور بود.

ایالات متحده امریکا
شمار اندکی از معترضان به نقض حریم خصوصی کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک در شهر منلوپارک کالیفرنیا تجمع کردند. این فعالان معتقد بودند که فیسبوک نتوانسته بخوبی از کاربران خود، بویژه اقلیت ها، در برابر سخنان نفرت انگیز و نیز دیگر اشکال تعدی به حریم خصوصی افراد محافظت کند. آنها برای نشان دادن اعتراض خود، يک ایموجی خشمگين بادکنکی را به محل نشست سالانهء سهامداران شرکت فیسبوک آورده بودند.

ايران
اعتراض ساکنان شهرهای مختلف ايران به تصميم گران کردن قيمت بنزين با سرکوب سنگين مأموران امنيتی همراه شد؛ به نحوی که بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان عفو بين الملل دست کم ۲۰۸ نفر در جريان اين ناآرامی ها جان خود را از دست دادند. عفو بين لملل اين آمار را تقريبی خوانده و اعلام کرده است که شمار کشته شدگان احتمالاً بيش از اين رقم است. بر اساس گزارش رسانه ها و اعلام برخی مسئولان حکومت اسلامی، در جريان ناآرامی های آبان ماه هزاران نفر نيز دستگير شده اند.

بوليوی
نا آرامی ها در بوليوی با کشته شدن ده ها تن به يک بحران بی سابقه تبديل شد که سر منشاء آن اعتراض های سراسری به نتيجه انتخابات بيستم اکتبر بود. اوو مورالس، رئيس جمهور پيشین،کمتر از يک ماه، به دليل اعتراضات مخالفان پس از سومين دور انتخابات رياست جمهوری، ناگزير استعفاء داد و ترک وطن کرد. او برکناری خود را کودتائی سازمان دهی شده توسط نظاميان خواند.

روسيه
معترضان در روسيه برای انتخابات آزاد مبارزه کردند. مهمترين مطالبهء آنها اجازهء ثبت نام نامزدهای اپوزیسیون در انتخابات شهرداری ها بود. مأموران پلیس روسیه در جريان تظاهرات بزرگ ۲۷ ژوئیه بیش از ۱۰۰۰ نفر را در مرکز شهر مسکو دستگير و بازدشت کردند. اين اقدام بزرگترين سرکوب سال های اخير بر ضد اپوزیسیونی است که استیلای ولادیمیر پوتین بر قدت در کشورشان را بر نمی تابند.

شيلی
مردم شیلی، برغم وعده های دولت برای افزايش حقوق بازنشستگی، حداقل دستمزد و نيز بهبود بيمه های درمانی، همچنان به اعتراض های خود ادامه دادند. ناآرامی ها در شیلی تا روزهای پايانی سال بيش از ۲۰ کشته و ده ها زخمی بر جای گذاشت.

عراق
فساد، بی کاری، و وضعيت اسف بار خدمات عمومی، مهم ترين دلایل بروز خشم و تارضايتی در ميان مردم عراق بود که به يک حرکت گستردهء اجتماعی تبديل شد. نازه ترين جنبش اعتراضی در عراق، که اين بار وسعت غير قابل کنترلی به خود گرفته، از ماه اکتبر در استان های جنوبی و مرکزی این کشور آغاز شد. تظاهر کنندگان که به چيزی جز سرنگونی دولت، کنار رفتن حکمرانان محلی فعلی، و کوتاه شدن دست مداخله کنندگان خارجی رضايت نمی دهند، برای رسیدن به اهداف خود مدت ها است که در خیابان، با بستن معابر و آتش زدن لاستیک خودرو به مقابه با نیروهای امنیتی برخاسته اند. اوج گیری تظاهرات مردمی در نهايت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر کشور، را مجبور به استعفا کرد.

آب و هوافرانسه
آخرين ماه سال ۲۰۱۹ ميلادی در فرانسه با اعتصاب فلج کنندهء سراسری و تظاهرات گسترده معترضان به لایحهء اصلاح قانون بازنشستگی آغاز شد که دولت امانوئل ماکرون مصصم به اجرای آن است. کارکنان بخش آموزش و حمل و نقل بیشترین مشارکت را در اين حرکت اجتماعی داشتند به نخوی که خدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از معلمان و کارکنان موسسات آموزشی دولتی دست به اعتصاب زدند. اعتصاب سراسری در بخش حمل و نقل نيز سبب شد تا حدود ۹۰ درصد از قطارهای بين شهری در هفتهء نخست اعتصاب ها از حرکت باز ایستادند. ماه نوامبر همچنين نخستين جنبش اعتراضی به سیاست های اقتصادی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، موسوم به «جنبش جلیقه زردها» بود که به بهانهء افزایش بهای سوخت آغاز شد و همچنان با شد و وسعت کمتر ادامه دارد.

فلسطین
نوار غزه و کرانهء باختری رود اردن در طول سال ۲۰۱۹ صحنهء تظاهرات و درگیری های مرگبار متعدد میان معترضان فلسطینی و نظامیان ارتش اسرائیل بود. بر اساس آمارها، بیش از ۵۲ تظاهر کننده در این درگیری ها کشته و بیش از دو هزار نفر نیز مجروح شدند. جابجائی محل سفارت امريکا از تل آویو به بیت المقدس یکی از عوامل بروز ناآرامی ها بود. ارتش اسرائیل در پی بالا گرفتن اعتراض ها اعلام کرد که برای دفاع از نوار مرزی به هرگونه خشونت از سوی تظاهر کنندگان واکنش نشان می دهد. تخریب مجتمع های مسکونی فلسطینیان توسط اسرئیل و اعلام موضع واشنگتن مبنی بر به‌رسمیت شناختن شهرک سازی اسرائیل در کرانهء باختری رود اردن از جمله تصميم هائی بود که به تشدید تنش و اوج گیری خشم فلسطینیان منجر شد.

نروژ
اعتراض به کاهش هزينه های رفاهی و بهداشتی دولت: تظاهرات در نروژ به ندرت برگزار می شود اما یکی از مهم ترين اعتراض ها در اين کشور به ماه مه بر می گردد. شماری از معترضان با به تن کردن پوشش های سنتی و روستائی، در اعتراض به کاهش هزينه های رفاهی و بهداشتی دولت، مقابل پارلمان در اسلو تجمع کردند.

ونزوئلا
معترضان ونزوئلا در بحبوحهء بحران سیاسی – اقتصادی از جنبش مردمی بر ضد نيکلاس مادورو، رئیس جمهور اين کشور، حمايت کردند.

هُنگ کنگ
شش ماه از آغاز جنبش بی سابقهء ساکنان هنگ کنگ می گذرد اما تظاهرات هفتگی همچنان با قدرت ادامه دارد. اعتراض ها در این منطقهء خودگردان از زمانی استارت خورد که دولت محلی از اجرای لایحه ای برای استرداد مظنونان ارتکاب جرائم به کشور چين خبر داد. در پی شدت گرفتن اعتراض ها، که با درگيری ميان تظاهرکنندگان با پلیس همراه بود، دولت از تصميم خود برای اجرای اين لایحهء جنجالی عقب نشست اما تظاهرکنندگان از حرکت اعتراضی خود دست نکشيدند. آنها مطالبات جديدی را درخواست کردند که تخقیق دربارهء خشونت های پلیس، تضمين آزادی های اجتماعی و حق برپائی تظاهرات و نيز برگزاری انتخابات آزاد از جمله اين مطالبات است.

منبع: سایت جنبش سکولار دموکراسی ایران، برگرفته از سايت انگلیسی زبان «گویا دیلی»،