دنیا در سال ۲۰۲۰ شاهد چه اتفاقاتی خواهد بود؟

اول ژانویه ۲۰۲۰ آغاز سالی نو و دهه‌ای جدید است و تا دلتان بخواهد پیش‌بینی‌های مختلفی برای سال جدید صورت گرفته است.

چه مسائلی امسال اهمیت پیدا خواهند کرد؟

در این مطلب به چهره‌ها و رویدادهایی خواهیم پرداخت که ممکن است در باره آنها بشنویم.

انتخابات ایالات متحده

هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اظهار نظر کنیم. از یک طرف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی، دارد روند استیضاح را طی می‌کند، و حزب دموکرات هم هنوز نامزد نهایی خود را انتخاب نکرده است.

چیزی که مشخص است این است که رقابت بر سر تصاحب سنا هم در روز سوم نوامبر بسیار داغ خواهد بود. سنا در حال حاضر در کنترل جمهوریخواهان است اما مجلس نمایندگان در دست دموکرات‌ها.

میچ مک‌کانل یکی از جمهوری‌خواهانی است که باید در نوامبر ۲۰۲۰ از کرسی خود دفاع کند

از آنجا که سنا حرف آخر را در مسائلی از قبیل برنامه قانون‌گذاری، بودجه و انتصاب قضات می‌زند، تسلط بر این مجلس می‌تواند زندگی را برای رئیس‌جمهور آسان یا به مراتب سخت‌تر کند.

حزب جمهوری‌خواه آقای ترامپ در حال حاضر ۵۳ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارد. اما مشکل این حزب این است که از میان کرسی‌هایی که باید به رای گذاشته شوند ۲۳ کرسی متعلق به این حزب است و دموکرات‌ها که در مجلس نمایندگان اکثریت دارند باید تنها از ۱۲ کرسی سنا دفاع کنند.

شانس آقای ترامپ برای پیروزی در انتخابات اصلا کم نیست، ولی اگر دموکرات‌ها بر سنا مسلط شوند، کار او به مراتب سختتر خواهد شد.

بهار عربی جدید؟

اعتراضات آرامش عراق، مصر و لبنان را در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ مختل کرد – الجزایر و سودان در نیمه نخست سال شاهد اعتراضات مشابهی بودند – و همین مساله ناظران را بر آن داشته تا از یک “بهار عربی” جدید سخن بگویند.

اشاره بهار عربی به مجموعه‌ای از اعتراضات است که در سال ۲۰۱۱ بسیاری از کشورهای عربی را در بر گرفت.

دالیا غانم، پژوهشگر بخش خاور میانه موقوفه کارنگی، می‌گوید “۴ کشور الجزایر، سودان، عراق و لبنان در سال ۲۰۱۹ شاهد اعتراضات گسترده بوده‌اند. – کشورهایی که نقشی در بهار عربی سال ۲۰۱۱ ایفا نکردند. این یک موسم اعتراضی جدید است.”

آیا در سال ۲۰۲۰ بر شدت اعتراضات در جهان عرب افزوده خواهد شد؟

اما آیا اعتراضات به سال ۲۰۲۰ هم کشیده خواهد شد؟ آیا بر شدت این اعتراضات افزوده می‌شود؟

اسحاق دیوان، کارشناس مسائل دنیای عرب و استاد دانشگاه پی‌اس‌ال پاریس، می‌گوید “موج فعلی اعتراضات عمومی احتمالا گریبان دیگر کشورها را نیز خواهد گرفت. تفاوت اصلی با سال ۲۰۱۱ بنیادهای اصلی اقتصاد است. رشد کم شده است، استقراض افزایش پیدا کرده است، و میزان بی‌کاری هم زیادتر شده است. موضوع اعتراضات سال ۲۰۱۱ عمدتا کرامت انسانی بود، ولی نیروی محرک اعتراضات امروز شکم‌های گرسنه است.”

موجودات فرازمینی هستند یا نه؟

تلسکوپ فضایی چیوپس نگاه دقیقتری به برخی از سیارات خارج از منظومه شمسی خواهد انداخت

وجود سیاراتی خارج از منظومه شمسی مساله جدیدی نیست. از اواخر دهه ۹۰ تا به حال ۴٫۰۰۰ سیاره کشف شده‌اند.

اما شروع بهره‌برداری از تلسکوپ فضایی چیوپس در ۱۸ دسامبر آغازگر دورانی جدید در مطالعه آن‌ها بود: آژانس فضایی اروپا قصد دارد که در سه سال آینده با استفاده از این تلسکوپ نگاه دقیقتری به ۵۰۰-۴۰۰ تا از این سیاره‌ها بیاندازد.

این آژانس قرار است چندین سیاره را تحت نظر بگیرد و “شیءهای امیدبخش” را برای نسل بعدی سیاره‌پژوهان که شامل تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا می‌شوند شناسایی کند. تلسکوپ جیمز وب قرار است در سال ۲۰۲۱ به فضا فرستاده شود.

انتخاباتی که اهمیت زیادی برای پکن دارد

پیروزی خانم تسای در انتخابات تایوان به نظر قطعی می‌رسد

ماه‌ها از شروع اعتراضات در هنگ کنگ می‌گذرد و چین بعید است حوصله یک نگرانی جدید منطقه‌ای را داشته باشد. اما هیچ بعید نیست که رهبران این کشور درست در ابتدای سال با چالش جدیدی روبه‌رو شوند.

تایوان از نظر دولت چین جزیره‌ای یاغی است که در عمل از زمان به قدرت رسیدن حزب کمونیست در چین پس از پایان جنگ جهانی دوم مانند یک کشور مستقل عمل کرده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری این جزیره قرار است روز یازدهم ژانویه برگزار شود و اخباری که از نظرسنجی‌ها به گوش می‌رسد چندان به گوش چین خوش نخواهد آمد، چون تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهور فعلی تایوان، به احتمال زیاد مجددا انتخاب خواهد شد.

حزب پیشروی دموکراتیک خانم تسای موضعی شدیدا ناسیونالیستی و استقلال‌طلبانه دارد و سرکوب اعتراضات دموکراسی‌خواهانه مردم هنگ کنگ هم باعث استحکام موقعیت این حزب شده است.

آخرین نظرسنجی در روز ۱۷ دسامبر منتشر شد و نشان می‌داد که خانم تسای ۳۸ درصد از هان کو-یو، نامزدی که حس می‌شود طرفدار چین است، فاصله گرفته است.

آمادگی شیرهای آفریقایی برای غرش

منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا روز ۳۰ مه ۲۰۱۹ فعالیت خود را آغاز کرد. این بزرگترین منطقه آزاد تجاری دنیا از لحاظ تعداد کشورهای عضو (۵۴) است.

به گفته ناظران، ایجاد این منطقه آزاد “دستاورد سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک عظیمی” است که “رشد اقتصادی این قاره را تسهیل” خواهد کرد – صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود تخمین می‌زند که این قرارداد تجاری می‌تواند باعث بهبود دو تا چهار درصدی وضع اقتصادی کل این قاره شود.

تجارت آزاد قرار است از ماه ژوئیه شروع شود و انتظار می‌رود که موجب افزایش دادوستد بین کشورهای آقریقایی شود: صادرات بین کشورهای آفریقایی کمتر از ۲۰ درصد کل دادوستدهای سال ۲۰۱۸ بود که بسیار کمتر از آسیا (۵۹درصد) و اروپا (۶۹ درصد) است.

کودک تازه‌وارد المپیکی

اسکای براون

تاریخ بازی‌های المپیک پر از شگفتی‌آفرینان جوان است.

مارجری گسترینگ، شیرجه‌رو آمریکایی، هنگامی که در بازی‌های ۱۹۳۶ برلین به مدال طلا رسید تنها ۱۳ سال داشت و به عنوان جوانترین قهرمان المپیک شناخته می‌شد – هرچند که به نظر می‌رسد پسر ناشناس فرانسوی هفت تا ده ساله‌ای در بازی‌های ۱۹۰۰ پاریس به گروهی از قایق‌رانان هلندی کمک کرده بود تا مدال طلا کسب کنند.

اما اسکای براون دارد این مرزها را جابه‌جا می‌کند.

در زمانه‌ای که سطح رقابت به مراتب بالاتر از ۸۰ سال پیش است، این دختر اسکیت‌باز ۱۱ ساله بریتانیایی توانست در ماه سپتامبر گذشته به مدال برنز جهان دست پیدا کند، و اگر بتواند به المپیک توکیو برسد به جوانترین ورزشکاری تبدیل خواهد شد که تا به امروز از این کشور به بازی‌های المپیک رفته است.

این بازی‌ها قرار است بین ۲۴ ژوئیه و ۹ اوت برگزار شود و رشته‌های ورزشی اسکیت‌‌بردینگ، موج‌سواری، کاراته و سافت‌بال اولین حضور خود را تجربه خواهند کرد.

آیا شاهد ریشه‌کنی مالاریا در کشورهای بیشتری خواهیم بود؟

انتظار می‌رود که مالاریا در ۹ کشور به صورت کامل در سال ۲۰۲۰ ریشه‌کن شود

سال ۲۰۱۸ شاهد مرگ ۴۰۵ هزار نفر به خاطر ابتلا به بیماری مالاریا در سراسر دنیا بود. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، تعداد کل کسانی که در آن سال به این بیماری مبتلا شده بودند ۲۲۸ میلیون نفر بود.

خبر خوب این است که تعداد موارد بیماری به شدت کاهش پیدا کرده است و ۹ کشور در شرف ریشه‌کنی آن در سال ۲۰۲۰ قرار دارند.

یکی از این کشورها چین است. پرجمعیتترین کشور دنیا در گذشته با سالی ۳۰ میلیون بیمار و ۳۰۰ هزار مرگ ناشی از مالاریا روبه‌رو بود.

ایران، بلیز، السالوادور، سورینام، کابو ورده، بوتان، تیمور شرقی و مالزی هم در آستانه ریشه‌کنی این بیماری قرار دارند.

بنا به تصدیق سازمان بهداشت جهانی، از ۹۱ کشوری که در مناطق پرخطر قرار دارند، ۳۸ کشور تا به امروز موفق به ریشه‌کنی کامل مالاریا شده‌اند.

زنان ابرقهرمان در صف سینما

ماجراجویی‌های شخصی هارلی کوئین احتمالا یکی از فیلم‌های پرفروش سال ۲۰۲۰ خواهد بود

شکی نیست که هالیوود در حال آماده‌سازی صدها فیلم برای پخش در سال ۲۰۲۰ است، اما یک ژانر بیش از بقیه جلب توجه می‌کند: فیلم‌هایی با محوریت ابرقهرمانان زن.

سینماها نه تنها میزبان فیلم جدید زن شگفت‌انگیز خواهند بود، بلکه ماجراجویی‌هایی شخصی بیوه سیاه، شخصیت اسکارلت جوهانسون در فیلم انتقام‌جویان، نیز روی پرده خواهد رفت.

البته وضع تبه‌کاران هم چندان بد نخواهد بود: سال ۲۰۱۹ شاهد نمایش “پیشینه” جوکر بود و سال ۲۰۲۰ هم قرار است سال هارلی کوئین، معشوقه و هم‌دستش، باشد.

“آخرین حضور” آقای باند

زمانی برای مردن نیست آخرین جیمز باند دنیل کریگ است

زمانی برای مردن نیست بیست‌وپنجمین فیلم مجموعه جیمز باند است و آخرین حضور دنیل کریگ در نقش این جاسوس معروف.

ما قطعا شاهد گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای در باره بازیگری خواهیم بود که قرار است جیمز باند بعدی شود. دنیل کریگ در این فیلم نقش جیمز باند بازنشسته‌ای را بازی می‌کند که با مامور زن دو صفر جدیدی روبه‌رو می‌شود.

مسافرت‌های آهسته‌تر به خاطر “تاثیر گرتا”

سال جدید خوب و موفقی داشته باشید

مفهوم “سفر آهسته” نخستین بار دو سه سال پیش مطرح شد و به دیگر اعضای جنبش آهسته پیوست- جنبشی که مبلغ ارتباطات عمیقتر و اکتشافات عمیقتر است.

با این حال، ترجیح “قطار به هواپیما” با حمایت گریتا تونبرگ، مدافع نوجوان محیط‌زیست، اهمیت بیشتری پیدا کرد. او عقیده دارد که این کار می‌تواند یکی از راه‌های مقابله با تغییرات اقلیمی باشد.

او به منظور کاهش سهم خود در تولید گازهای گلخانه‌ای سفرهای طولانی خود را به جای هواپیما با قطار انجام می‌دهد و حتی برای شرکت در جلسه سازمان ملل با کشتی از اقیانوس اطلس عبور کرد.

شاید بقیه مسافران دست به چنین اقداماتی نزنند، اما سازمان‌های گردشگری عقیده دارند که مسافرت آهسته در سال ۲۰۲۰ به یکی از سبک‌های مسافرتی عمده تبدیل خواهد شد.

آینده در دست وی‌اس‌سی‌او است

اما ماری، دختر ۱۵ ساله آمریکایی، یکی از نمادهای وی‌اس‌سی‌او است، گرایشی که به سرعت برق اینترنت را فرا گرفت. کانال یوتیوبی او بیش از یک میلیون مشترک دارد.

وی‌اس‌سی‌او خرده‌فرهنگ آسان‌گیری است که بین نوجوان شایع شده است و مولفه اصلی آن پوشیدن لباس‌های غیررسمی بی‌خطر برای محیط‌زیست است.

نام این خورده‌فرهنگ از اپلیکیشنی گرفته شده است که برای روتوش و اشتراک عکس استفاده می‌شود و به تعبیر روزنامه نیویورک تایمز دارای “زیبایی‌شناسی آسان‌گیر و مبهم محیط‌زیستی” است.

یکی از نشانه‌های تداوم این گرایش این است که جنبش وی‌اس‌سی‌او تاثیرات اقتصادی داشته است: پژوهش‌ها در ایالات متحده نشان می‌دهد که دختران نوجوان در سال ۲۰۱۹ ۲۱ درصد کمتر هزینه لوازم آرایشی کردند.

اینترنت ۵ میلیاردی؟

چند نفر دیگر می‌توانند در سال ۲۰۲۰ به اینترنت دسترسی داشته باشند؟

ظهور بیلی ایلیش

بیلی ایلیش

وقتی لیست نامزدهای جوایز گرمی در ماه نوامبر اعلام شد، یکی از مشاجره‌های اصلی عدم نامزدی بی‌تی‌اس، گروه پاپ کره‌ای، بود.

این گروه که به نوعی نماینده موسیقی پاپ کره‌ای محسوب می‌شود، نامزد دریافت هیچ جایزه‌ای نشده بود، آن هم با وجود جابه‌جا کردن تعداد زیادی رکورد در صنعت موسیقی.

این مشاجره برای مدتی دستاورد بیلی ایلیش را به حاشیه برد.

این ترانه‌سرا و خواننده ۱۷ ساله آمریکایی نامزد دریافت هر چهار جایزه اصلی شد: ترانه سال، آهنگ سال، آلبوم سال و بهترین هنرمند جدید.

او قرار است در سال ۲۰۲۰ اولین تور جهانی خود را برگزار کند: ۴۲ کنسرت در سه قاره.

جنگ کنسول‌ها

شاید بد نباشد سری به حساب بانکی خود بزنید: سال ۲۰۲۰ شاهد معرفی کنسول‌های بازی جدید دو شرکت سونی و مایکروسافت خواهد بود.

پلی‌استیشن ۵ شرکت سونی و ایکس‌باکس اسکارلت مایکروسافت تا انتهای سال روانه بازار خواهند شد و سطح جدیدی از بازی را نوید می‌دهند، مخصوصا در زمینه گرافیک.

هیچ اطلاعات دقیقی از این دو محصول درز نکرده است، اما نظر آگاهان صنعت بازی‌سازی این است که قیمت این کنسول‌ها حدودا ۵۰۰ دلار خواهد بود.

هدف مایکروسافت شکستن استیلای سونی است: تا اکتبر ۲۰۱۹، شرکت سونی ۱۰۰ میلیون دستگاه پلی‌استیشن ۴ در سراسر دنیا فروخته بود، یعنی بیش از دو برابر ایکس‌باکس وان شرکت مایکروسافت.

برگرفته از سایت بی‌بی‌سی فارسی

۱۱ دی ۱۳۹۸ – ۱ ژانویه ۲۰۲۰