معترضان عراق در ناصریه و بصره از تشییع نمادین سلیمانی و المهندس جلوگیری کردند

میدان های محل تجمع معترضان در ناصریه و بصره روز گذشته شاهد تنش شدیدی میان تظاهرکنندگان و عناصری از الحشد الشعبی در پی مخالفت با ورود تابوت های نمادین و خالی قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و معاونش ابو مهدی المهندس به محل تحصن در این دو شهر جنوبی شده است.

به گزارش الشرق الاوسط، این تنش ها منجر به زخمی شدن دست کم سه نفر شده که حال یک تن از آنها پس از تیراندازی شبه نظامیان الحشد در ناصریه مرکز استان ذی قار وخیم گزارش شده است.

با محاصره دفتر الحشد الشعبی و تلاش برای به آتش کشیدن آن، پلیس استان کنترل این مرکز را در دست گرفت. اما معترضان علیرغم حضور فرمانده پلیس برای تخلیه مرکز، معترضان عصر روز گذشته در تلاش مجدد این مرکز را آتش زدند.

حازم هاشم فعال و استاد دانشگاه در همین خصوص به «الشرق الاوسط» می گوید «نیروهای الحشد از معترضان خواستند تا هیات تشییع نمادین از میدان الحبوبی در مرکز الناصریه گذر کند اما معترضان مسیرها با آتش زدن لاستیک مسدود کردند».

هاشم ادامه می دهد «بعضی از افراد الحشد علیرغم این مخالفت اصرار داشتند تا به زور وارد میدان الحبوبی شوند اما این مسئله منجر به تیراندازی الحشد و زخمی شدن دست کم سه نفر شده است».

به گفته او «پس از زخمی شدن تعدادی از معترضان تنش بالا گرفت و تظاهرکنندگان به ماشین حامل تابوت های خالی حمله ور شدند که افراد الحشد ضمن رهاکردن ماشین و موکب تشییع دست به فرار زدند و در نهایت معترضان این ماشین و تابوت ها را به آتش کشیدند. سپس آنها را تا خود دفتر الحشد به فاصله ۵ کیلومتر از الحبوبی تعقیب کردند».

در بصره نیز گروهک های وابسته به الحشد الشعبی دست به آتش زدن چادرهای معترضان در پی مخالفت با برگزاری مراسم تشییع نمادین برای سلیمانی و المهندس در میدان محل تجمع معترضان کردند.

منابع رسانه ای محلی نیز از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی میدان تحصن و حضور فشرده نیروهای امنیتی و ضدشورش خبر دادند. علیرغم وجود فضای تنشی در کشور در پی کشته شدن سلیمانی و المهندس، تظاهرات مردمی در بغداد و استان های مرکزی و جنوبی ادامه یافت.

در بغداد هزاران دانشجوی دانشگاه های دولتی و خصوصی از محل وزارت آموزش عالی تا میدان التحریر را راهپیمایی کردند. در استان بابل تحصن دانشجویان همچنان ادامه دارد. استان الدیوانیه نیز شاهد تظاهرات دانشجویی بود.

در همین رابطه میثم الشیبانی خبرنگار محلی در الدیوانیه به «الشرق الاوسط» گزارش داد که بیشتر راه های اصلی این استان به وسیله لاستیک های مشتعل مسدود شده است. همچنین معترضان راه های ارتباطی استان با شهرستان الحمزه و استان نجف را مسدود کردند. از سوی دیگر اکثر ادارت دولتی نیز تعطیل شده اند.

منبع سایت الشرق الاوسط به زبان فارسی، ۶ ژانویه ۲۰۱۰