قادر فرخ، هنرپیشه تئاتر و سینمای افغانستان درگذشت

قادر فرخ هنرپیشه و کارگردان معروف افغانستان و فرزند استاد فرخ افندی از بزرگترین موسیقی‌دانان افغانستان شب دوشنبه به دلیل بیماری قلبی در سن ۷۳سالگی در بیمارستانی در ترکیه درگذشت.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای درگذشت قادر فرخ، سینماگر و هنرمند افغانستان را ضایعه بزرگ برای جامعه هنری و فرهنگی کشور خوانده است: «قادر فرخ، سال‌های زیادی از عمر خویش را به‌عنوان بازیگر و نویسنده، در تئاتر، سینما و رادیو و تلویزیون سپری کرد که خدمات شایان او در اصلاح جامعه و رشد فرهنگ کشور ستودنی است. مرگ او یک ضایعه بزرگ برای جامعه هنری و فرهنگی کشور است.» صحرا کریمی، رئیس اداره فیلم افغانستان هم با نشر یک پیام در صفحه توییترش درگذشت فرخ را تسلیت گفت.

قادر فرخ از حدود نیم قرن پیش به این‌سو در نقش‌های مختلف در فیلم‌های سینمایی و تئاتر داخلی و خارجی نقش بازی کرد؛ از آن جمله می‌توان بازی در فیلم سینمایی «بادبادک باز» محصول سینمای هالیوود را نام برد. این فیلم، براساس رمان پرفروش و محبوبی به همین نام نوشته خالد حسینی، نویسنده افغان-آمریکایی تهیه شده است. فرخ در بخش سینما و تئاتر و هم در رادیو و تلویزیون نقش‌های مهمی را بازی کرد.

او همچنین در برنامه آموزشی «خانه نو، زندگی نو» که از رادیوی بی‌بی‌سی پخش می‌شد، نقش برجسته ملک آدم‌خان را بازی کرد. عبدالقادر فرخ نوشته‌های تئاتری پارلمان انتخابات خوب، ریاست‌جمهوری، مردان پاراپامیزاد، زندان آیینه و کارگردان را نوشته و تئاترهایی همانند قوطی نقره اثر بن جانسون، خواستگاری اثر آنتوان چخوف، روسپی بزرگوار اثر ژانپل سارتر و عروسی خون از اثر فدریکو گارسیا لورکا را نیز خلق کرده است. در یک هفته اخیر اسدالله تاجزی و محمد آصف جلالی، دو هنرمند مشهور دیگر این کشور هم از دنیا رفتند.

منبع: سایت شهروند، ۱۷ دیماه ۱۳۹۸