آمار تکان دهنده کشتار شهروندان غیر نظامی توسط طالبان در سال ۲۰۱۹

سایت افغانستانی آریانانیوز: وزارت امور داخله اعلام کرده است که ۲۲۱۹ فرد ملکی (غیر نظامی) در نتیجۀ حملات مختلف طالبان در سال ۲۰۱۹ عیسوی در کشور جان باخته و پنج‌هزار و ۱۷۲ نفر دیگر زخم برداشته اند…

به گفته این وزارت، این افراد در اثر حملات انتحاری، انفجارهای مین و حملات چریکی گروه طالبان در این سال کشته و زخمی شده اند.

وزارت امور داخله با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طالبان به منظور رسیدن به اهداف شوم شان حملات متعدد تروریستی را بر اهداف ملکیان انجام داده است. در اعلامیۀ این وزارت آمده است: وزارت امور داخله هدف قرار دادن اهداف افراد ملکی را توسط دهشت‌افگنان طالب جنایت جنگی دانسته و متعهد به تامین امنیت آنان می‌باشد.

اما گروه طالبان ادعا کرده اند که در سال ۲۰۱۹ عیسوی نظامیان افغان و نیروهای خارجی تلفات زیادی بر ملکیان در کشور وارد کرده اند. در اعلامیۀ این گروه که به رسانه‌ها فرستاده اند آمده است: در نتیجۀ حملات عساکر امریکایی، نیروهای امنیتی افغان و گروه داعش در سال ۲۰۱۹عیسوی در کشور ۵۴۲۳ فرد ملکی کشته شده و ۳۲۸۴ تن دیگر زخمی شده اند.

این در حالی است که یوناما هر سال گزارشی از تلفات افراد ملکی در افغانستان نشر می‌کند. بر بنیاد آمار این اداره، در نه ماه ۲۰۱۹ عیسوی، ۲۵۶۳ فرد ملکی در افغانستان کشته شده و ۵۶۷۶ نفر دیگر زخم برداشته اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) هفته گذشته نیز اعلام کرد که در دهۀ گذشته بیش از صدهزار فرد ملکی افغان کشته و زخمی شده اند.

تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ خاص منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان گفته بود که جنگ هنوز هم در افغانستان از ملکیان قربانی می‌گیرد و ادامه این وضعیت سبب گرانی آنان شده است.

منبع: سایت افغانستانی آریانانیوز، ۵ ژانویه ۲۰۲۰