واکنش اولیه کشورهای جهان به حمله موشکی رژیم ایران به مواضع امریکا در عراق

در پی حملات موشکی رژیم ایران به مواضع امریکا در عراق، چند کشور جهان خواستار خویشتن‌داری شدند و برخی از آنها خواستار خروج شهروندان خود از عراق شدند.

«دومینیک راب»، وزیر خارجه بریتانیا، حمله ایران به پایگاه های میزبان ائتلاف بین المللی را اقدامی «متهورانه» خواند و محکوم کرد. وزیر خارجه بریتانیا گفت که در این حملات تعدادی سرباز بریتانیایی مجروح شده اند و از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.

او از رژیم ایران خواست که از تنش خودداری کند و این «حملات متهورانه» را تکرار نکند و افزود که جنگ در خاورمیانه فقط به سود داعش خواهد بود.

«مارتین هوت»، سفیر اتحادیه اروپا در عراق، نیز با صدور بیانیه ای تأکید کرد که اکنون ایران است که با حمله به پایگاه نظامی عین الاسد حاکمیت ارضی عراق را نقض کرده است. او افزود که سزاوار نیست که عراق قربانی جنگ های دیگران باشد.

وزیر خارجهٔ نیوزیلند نیز ضمن درخواست «خویشتن‌داری و استفاده از دیپلماسی و گفتگو» اعلام کرد کشورش از طریق «کانال‌های دیپلماتیک و نظامی» برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه تلاش می‌کند. وی اعلام کرد مهم آن است که نیروهای نیوزیلندی حاضر در عراق که در کمپ تاجی در نزدیکی بغداد مستقر هستند، آسیبی ندیده‌اند.

معاون نخست‌وزیر ژاپن ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، خواستار آن شد که «تمامی طرف‌های درگیر برای کاهش تنش‌ها از تلاش‌های دیپلماتیک بهره ببرند.» وی همچنین تأیید کرد که شورای امنیت ملی ژاپن با حضور آبه شینزو، نخست‌وزیر و وزرای دفاع و خارجه روز چهارشنبه تشکیل جلسه داده است. ژاپن پیشتر اعلام کرده بود یک ناو و دو جنگندهٔ خود را برای محافظت از کشتی‌های این کشور راهی خلیج فارس می‌کند.

وزارت خارجه هند نیز بامداد چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان خود خواست تا از «سفر غیرضروری» به عراق خودداری کنند و «با توجه به شرایط حاکم بر عراق، آن دسته از اتباع هندی که در عراق ساکن هستند نیز هوشیار باشند و از سفر در داخل خاک این کشور پرهیز کنند.» در این بیانیه آمده است که سفارت هند در بغداد و کنسول‌گری آن در اربیل، همچنان فعال هستند.

ادواردو منز، سخنگوی وزارت خارجه فیلیپین اعلام کرد: «سطح هشدارها در سراسر خاک عراق به ۴ افزایش یافته است و بر همین اساس فیلیپین خواستار تخلیه اجباری شهروندانش است.»

در حال حاضر ۱۶۰۰ شهروند فیلیپین در عراق مشغول به کار هستند. بیش از نیمی از آنها در اقلیم کردستان عراق فعالند و مابقی در تاسیسات تحت نظارت آمریکا یا دیگر کشورهای خارجی در سراسر این کشور و مراکز تجاری اربیل حضور دارند.

به یکی از کشتی‌های این کشور که به تازگی فرانسه را به مقصد فیلیپین ترک کرده بود نیز دستور داده شده تا در نزدیکی عمان و امارات باقی بماند و به فیلیپینی‌های نیازمند کمک برای خروج از این منطقه کمک کند.

منبع: سایت عراقی “میدل ایست نیوز” به زبان فارسی، ۸ ژانویه ۲۰۲۰