سلطان قابوس درگذشت، هیثم طارق پادشاه عمان شد

دیوان پادشاهی عمان اعلام کرد سلطان قابوس روز شنبه ۲۱ دی (۱۱ ژانویه) در سن ۷۹ سالگی درگذشت. قابوس بن سعید بن تیمور البوسعیدی (سلطان قابوس) حدود نیم قرن بر مردمش حکومت کرد.

خبرگزاری آلمان گزارش داده است هرگاه یک حاکم مادام‌العمر می‌میرد وقتی مردم گریه می‌کنند همه تردید نشان می‌دهند که حتما آنها شستشوی مغزی شده‌اند و مجبورند گریه کنند اما در عمان گریه مردم واقعی است و آنها برای رهبری که دوستش دارند و در دل آنها جای گرفته اشک ریختند و او را پدر عمان توصیف کردند.

سلطان قابوس در ۲۳ ژوئیه ۱۹۷۰ پس از یک کودتای آرام و بدون خونریزی با برکناری و تبعید پدرش قدرت را در عمان به دست گرفت. در آن زمان در این کشور عقب‌مانده فقط ۱۰ کیلومتر آسفالت وجود داشت.

یک راننده تاکسی می‌گوید وقتی سلطان قابوس روی کارآمد نه باغی بود، نه برقی و نه جاده‌ای. این راننده احداث جاده‌ها را دستاورد دوران قابوس می‌داند و می‌گوید این فقط مشتی از خروار است.

مراقبت‌های پزشکی و مدارس در عمان رایگان است. سالمندان، یتیمان و بیوه‌ها حقوق بازنشستگی ویژه می‌گیرند.

عمان هم مثل سایر کشورهای منطقه نفت‌خیز است اما ثروت نفت را برای ثبات و رفاه اهالی صرف کرد و همین هم سبب شد که قابوس نیم قرن بر عمان حکومت کند.

رسانه‌های جمعی این سلطان‌نشین به شدت در کنترل دولت هستند و مردم مشارکتی در حیات سیاسی ندارند. نهادهای حقوق بشری همیشه از محدودیت آزادی بیان و آزادی تجمع در این کشور انتفاد کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از مجازات زندان برای کاربران فیسبوک و توییتر خبر داده که گفته می‌شود کفر گفته یا به سلطان توهین کرده‌اند. اما در عمان حتی در زمان “بهار عربی” هم اعتراضات گستردهای دیده نشد. با این وجود این کشور در آن زمان بلافاصله اصلاحات را آغاز کرد.

سلطان قابوس در صحنه سیاست بین‌المللی نیز نقش برجسته‌ای داشت و به ویژه در منطقه پرتنش خاورمیانه و خلیج فارس نقش میانجی را به عهده گرفته بود. سطان قابوس در مذاکرات توافق اتمی ایران نقش مهمی ایفا کرد. این کشور با اتخاذ سیاست بی‌طرفانه بین ایران و آمریکا توانست نقش میانجی را بازی کند.

یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان می‌گوید: «سلطان‌نشین عمان با همه کشورهای جهان مناسبات بسیار خوبی برقرار کرده است و “داشتن روابط حسنه با همه” سنگ بنای سیاست ماست.»

سلطان قابوس در سال‌های گذشته کمتر در ملاءعام یا در میان وزیران خود ظاهر شده است.

سلطان قابوس چند سال پیش برای درمان و معالجه به گارمیش-پارتنکیرشن آمد و در یک منطقه کوهستانی در بایرن، جنوب آلمان، اقامت کرد. قابوس فرزندی نداشت. اسعد، هیثم و شهاب سه برادر و پسر عموی سلطان قابوس هستند که بالقوه شانس جانشینی او را داشتند.

طبق قوانین عمان شورای خاندان سلطنتی سه روز فرصت دارد که حاکم جدید را معرفی کند و هیثم بن طارق آل سعید پس از درگذشت قابوس بلافاصله به عنوان پادشاه جدید عمان معرفی شد. هیثم ۶۵ سال دارد و قبلا وزیر فرهنگ عمان بوده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله)، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰