فرانسه دستگیری دو پژوهشگر خود را توسط ایران خودسرانه، زیان آور و غیرقابل قبول خواند

وزیر امور خارجۀ فرانسه، ژان-ایو لودریان، امروز جمعه دهم ژانویه بار دیگر دستگیری دو پژوهشگر فرانسوی، فریبا عادلخواه و رولان مارشال، توسط حکومت ایران را غیرقابل قبول خواند و گفت که آزادی سریع آنان در شرایط تنش های جاری با ایران می تواند “اقدامی گویا” از سوی تهران باشد.

وزیر امور خارجۀ فرانسه که این سخنان را در گفتگویی رادیویی ایراد می کرد، همچنین گفت : “ما خواستار آزادی این پژوهشگران هستیم و دستگیری و زندانی شدن آنان اقدامی کاملاً خودسرانه است که لطمات زیادی به مناسبات فرانسه و ایران می زند.”

فریبا عادل‌خواه و رولان مارشال در ژوئن گذشته در ایران دستگیر و زندانی شدند. سه شنبه گذشته، وکیل فریبا عادل‌خواه در تهران گفت که مقامات قضایی ایران موکل او را از اتهام جاسوسی بری دانسته اند، هر چند دو اتهام دیگر علیه خانم عادلخواه، یعنی “تبلیع علیه نظام” اسلامی و “تبانی علیه امنیت ملی” ایران همچنان به قوت خود باقی است. رولان مارشال نیز به اتهام “تبانی علیه امنیت ملی” ایران دستگیر و زندانی شده است.

جمهوری اسلامی ایران مطالبۀ فرانسه را دخالت در امور داخلی خود دانسته و آن را محکوم کرده است.

وزیر امور خارجۀ فرانسه در جای دیگری از اظهارات امروز خود با اشاره به خروج تدریجی ایران از برجام گفته است که جمهوری اسلامی ایران می تواند تا یکی دو سال آینده به سلاح اتمی دست یابد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰