ستاد مشترک نیروهای مسلح رژیم ایران: هواپیمای مسافربری اوکراین با شلیک موشک ساقط شده است

دقایقی پیش ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین که در اولین ساعات صبح چهارشنبه هجدهم دی ماه در نزدیکی فرودگاه امام خمینی مورد اصابت موشک قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است که هواپیما به صورت غیر عمدی و بر اثر خطای انسانی مورد اصابت قرار گرفته است.

این هواپیما چند ساعت پس از این که ایران پایگاه عین‌الاسد عراق را که محل استقرار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا را هدف موشک قرار داد، ساقط شد. در بیانیه آمده است که نیروهای مسلح به دلیل تهدیدهای آمریکا در بالاترین سطح آمادگی قرار داشته است: «در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.»

موضوع هدف قرار گرفتن هواپیما از سوی پدافند هوایی جمهوری اسلامی ابتدا از سوی رسانه‌های آمریکایی منتشر شد. تلویزیون «سی‌بی‌اس» امریکا در گزارشی خبر داد که دستگاه اطلاعاتی امریکا دو موشک شلیک شده به سمت هواپیمای اوکراینی و انفجاری که رخ داده را روی رادار مشاهده کرده است. این موضوع سپس از سوی کشورهای دیگر تائید شد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس مطبوعاتی با نهایت تاثر اعلام کرد سقوط هواپیما بر اثر شلیک موشک را تائید می‌کند و شواهد و مدارک رسانه‌های آمریکایی را دیده است. با این حال مسوولان ایران بارها این موضوع را رد کردند. شب گذشته اما خبرهایی مبنی بر این که به مدیران مسوولان روزنامه‌ها گفته شده که صفحه اول روزنامه‌ها را تا ساعت ۹ شب برای گرفتن یک خبر مهم نگه دارند، در فضای مجازی منتشر شد. البته بعد از ساعت ۹ و عدم ارسال خبر مهم روزنامه‌ها با همان خبرهای قبلی منتشر شدند اما خبرگزاری فارس وایسته به سپاه از انتشار یک خبر بزرگ در صبح امروز خبر داد و گمانه‌هایی درباره این که خبر مربوط به سقوط هواپیمای اکراینی است، مطرح شد.

ساعت ۸ صبح امروز بیانیه ستاد مشترک نیروهای مسلح منتشر شد. بیانیه‌ای که خبر از اصابت موشک به هواپیمای مسافربری می‌داد. در انتهای این بیانیه آمده است: «ستاد کل نیروهای مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم وطن و جان باختگان اتباع سایر کشورها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل می‌دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.»

منبع: سایت ایران وایر، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰