تجمعات اعتراضی مردم از پایتخت به شهرهای دیگر ایران هم رسید

تجمعات اعتراضی مردم در پی سقوط هواپیمایی اوکراینی، پس از پایتخت در چند شهر دیگر ایران نیز برپا شده است. از همدان، رشت، اصفهان و ساری گزارش می‌رسد که مردم در تجمعاتی علیه سپاه پاسداران شعار می‌دادند.

پس از گذشت سه روز از فاجعه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ سرنشین حوالی فرودگاه امام خمینی تهران، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای رسمی پذیرفت که پدافند سپاه پاسداران دچار «خطا» شده و«به اشتباه» این هواپیما را هدف گرفته است.

معترضان به بی‌کفایتی مسئولین سپاهی و همچنین دیگر مقامات مرتبط با این فاجعه جبران‌ناپذیر، خواستار استعفای این مقامات هستند.

ویدیوهایی از تجمعات مردم در شهرهای اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن معترضین مشخصا علی خامنه‌ای را مسئول مستقیم این فاجعه می‌دانند و علیه او شعار می‌دهند.

پیش از این هم نیروهای ضد شورش در تهران به تجمع اعتراضی مردم در مقابل دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شریف حمله کرده‌اند.

از ساعات ابتدایی بعدازظهر گروهی از مردم تهران در مقابل این دو دانشگاه حضور یافتند تا یاد کشته شده‌های سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی را گرامی بدارند.

مردم در این تجمع به عملکرد سپاه، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات اعتراض کرده‌اند و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای سر داده‌اند.

معترضان عملکرد رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های این رژیم در ۳ روز گذشته را تلاش برای فریب مردم و پنهان کردن واقعیت می‌دانستند.

شعارهای معترضان در این تجمعات عموما متوجه علی خامنه‌ای، جنایات سپاه و درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی بود.

«سپاه جنایت می‌کند، رهبر حمایت می‌کند»، «مرگ بر این ولایت، این همه سال جنایت»، «قانون اساسی، رفراندوم، رفراندوم»، «فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا»، «سپاهی حیا کن مملکت رو رها کن» و «دروغگو مملکت رو رها کن» بخشی از شعارهای معترضان بود.

نیروهای ضد شورش لحظاتی پس از آغاز این تجمعات اعتراضی در محل حضور یافتند و ساعتی بعد با معترضان برخورد کردند.

گزارش‌های متعددی از شلیک گاز اشک‌آور، شلیک هوایی و حمله نیروهای امنیتی با باتوم منتشر شده است.

خبرگزاری‌های وابسته یه سپاه امروز اعلام کرده‌اند که علی خامنه‌ای از شلیک موشک به هواپیمای مسافری تا ۴۸ ساعت بعد بی‌خبر بوده است. به نظر می‌رسد انتشار این اخبار دروغ سبب خشم بیشتر معترضان از رهبر جمهوری اسلامی و مسئولیت‌گریزی همیشگی او شده است.

رهبر جمهوری اسلامی، فرمانده کل قوا است و مدیریت عملکرد نیروهای نظامی را مستقیما به عهده دارد.

همزمان با این تجمعات و آغاز سرکوب نیروهای امنیتی، حسن روحانی رییس‌جمهور ایران جلسه فوق‌العاده «شورای عالی فضای مجازی» را تشکیل داده است. این احتمال وجود دارد که مانند اعتراضات سراسری آبان ۹۸، بار دیگر حکومت به دنبال قطع اینترنت برای سرکوب اعتراضات مردمی باشد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰