نگرانی مردم عراق از تکرار تجربه تحریم های امریکا

عراقی ها خاطرات خوشی از حوادث دردناک در پی محاصره اقتصادی دهه ۹۰ میلادی ندارند، حوادثی که باعث افزایش بی سابقه قیمت دلار شده بود.

بحث تحریم اقتصادی عراق بعد از تهدیدات ترامپ بر سر زبان ها افتاد و باعث برانگیخته شدن ترس مردم از تحریم عراق شد. تحریمی که یک بار عراق در پی اشغال کویت در زمان صدام شاهد آن بوده است. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بعد از درخواست پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی گفت که تحریم هایی را برای عراق وضع می کنیم که تا به حال مانند آن را ندیده اند و تحریم های ایران در مقابل آن هیچ باشد. این تهدید ها بر قیمت دلار نیز تاثیر داشته است. قیمت دلار در بازار های محلی افزایش یافته و قیمت یک دلار به ۱۲۳۰ دینار رسیده است این در حالی است که تا مدت ها از مرز ۱۲۰۰ دینار عبور نکرده بود. خبر ها حاکی از این است که قیمت دلار در بصره و دیگر استان ها افزایش ۳٫۲ درصدی داشته است.

عراقی ها خاطرات خوشی از حوادث دردناک در پی محاصره اقتصادی دهه ۹۰ میلادی ندارند، حوادثی که باعث افزایش بی سابقه قیمت دلار شده و قیمت یک دلار به بیش از ۳۰۰۰ دینار رسیده بود.

«محمود داغر» مدیر کل مالی بانک مرکزی عراق این افزایش نرخ دلار را ناشی از مسایل سیاسی و تصمیم پارلمان دانست و تاکید کرد که بانک مرکزی قادر به کنترل این افزایش در بازار های محلی است و این افزایش بی تاثیر است. وی گفت که در صورت لزوم بانک مرکزی پشتوانه مالی لازم برای تامین دلار را دارد.

این نگرانی ها در بین عراقی ها سبب اعتراض هایی شد و برخی با هشتگ های «وطن را می خواهیم تحریم نمی خواهیم» از مردم استان های شمال و غرب کشور خواستند تا جمعه آینده در تظاهرات شرکت کنند. فعالان و قانون گذاران حمله تندی به جماعت «سائرون» کردند. این گروه که تحت حمایت «مقتدی صدر» است گفته است که ما با یک‌پارچه کردن تلاش ها و تکیه بر خود می توانیم در مقابل تحریم های آمریکا بایستیم.

هم چنین «بدر الزیادی» معاون این گروه گفته است که عراق و مردمش تحریم های آمریکا را تجربه کرده اند و این امری عجیبی نیست و از همه خواست که به نیرو و توان خود اتکا داشته باشند.

منبع نزدیکی به این سائرون به «الشرق الاوسط» گفته است که این گروه از سخنان معاون خود نگران است و این سخنان را نظر شخصی خواند و تاکید کرد که بعید نیست که بیانیه ای در مخالفت با این سخنان ازجانب سائرون صادر شود.

به نظر «سلام سمیسم» کارشناس اقتصادی، اقتصاد عراق ابعاد زیرزمینی ندارد و برای همین رصد کردن آن آسان است و هر تحریمی ضربه ای مهلک به اقتصاد خواهد زد و بهای این ضربه را شهروند عادی عراق باید بپردازد.

وی گفت که اقتصاد به شدت تحت تاثیر پیش بینی ها قرار می گیرد از این رو می بینیم که با وجود تلاش بانک مرکزی برای فروش دولار پیش بینی های ناشی از تصمیم پارلمان و تهدید ترامپ سبب افزایش قیمت دلار شده است.

وی اشاره کرد که نگرانی از تحریم ها به معنای توقف کمک های اساسی برای دلار در بازار های عراق است لذا با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش تورم و سقوط اقتصاد خواهیم بود زیرا عراق به جز نفت منبع درآمد دیگری ندارد و این تحریم ها معاملات اقتصادی داخلی و خارجی عراق را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی هم چنین تصریح کرد که آمریکا حق دارد که با تهدید به تحریم عراق غرامت مالی پایگاه هایی را که در عراق ساخت را دریافت کند. «ماجد شنکالی»، عضو حزب دمکراتیک عراق دیروز نسبت به تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای آمریکایی و احتمال تحریم عراق واکنش نشان داد و در توئیتی گفت: ما مرگ با کرامت را نمی خواهیم بلکه زندگی با کرامت را می خواهیم. وی

افزود:ما از برخی شعار دهندگان قبول نخواهیم کرد که ما را دوباره به خاطر ایران به دوره محاصره اقتصادی برگردانند. اگر راست می گویید اموال دزدی متعلق به ملت را برگردانید و فاسدان را محاکمه کنید در این صورت آمریکا و ایران بدون تصمیم خارج می شوند.

دیروز برخی کشورها به تهدید آمریکا به تحریم عراق واکنش نشان دادند. در تازه ترین تحول، «مورگان اورتاگوس»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی امریکا در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: «گزینه‌های دیپلماتیک با عراق همچنان مطرح است و این کشور متحد امریکا به شمار می رود.»

وی با تاکید بر اینکه ارتباط ویژه‌ای میان عراق و امریکا وجود دارد، اظهار داشت: «هیچ نیت و یا گفت‌وگویی در وزارت امور خارجه برای اعمال تحریم علیه عراق وجود ندارد و گزینه دیپلماتیک بهترین راهکار است و بروز مشکلات میان متحدان موضوعی عادی است.»

منبع: سایت عراقی میدل ایست به زبان فارسی