حمایت جانسون از «طرح ترامپ» به جای «برجام»

لندن – تهران: الشرق الاوسط
بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه از دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده خواست تا «طرح جدیدی» برای «جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای» ارائه کند. به گزارش الشرق الاوسط، جانسون گفته «اگر بخواهیم برجام را از بین ببریم باید جایگزینی برای آن داشته باشیم. بیایید برای تغییر توافق همکاری کرده و به جای آن توافق ترامپ را بگذاریم».

دونالد ترامپ همواره برجام را یک توافق «بد» نامیده و خواستار جایگزین شدن آن با یک توافق فراگیرتر با ایران شده‌است.

حکومت ایران روز یکشنبه، ۱۵ دی‌ماه، «گام پنجم و نهایی» کاهش تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد و توضیح داد که در گام پنجم «آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می‌گذارد». او خواستار کاهش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده شده و گفته بریتانیا خواهان درگیری در منطقه نیست.
جانسون افزود «انتظار هیچ گونه افزایش تنش دیگری با ایران را نداریم».

از سوی دیگر، رویترز سه‌شنبه ۲۴ دی / ۱۴ ژانویه به‌نقل از دو دیپلمات اروپایی نوشت، فرانسه، بریتانیا و آلمان روز سه‌شنبه به اتحادیه اروپا اطلاع خواهند داد که مکانیسم ماشه در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به‌دلیل نقض جدید برجام از سوی ایران، به‌اجرا خواهند گذاشت.

دیپلمات‌ها گفتند که این تصمیم با هدف نجات توافق مورد مذاکره با ایران و بازگرداندن ایران به تعهدات خود انجام می‌گیرد اما هدف از آن اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیست.

از سوی دیگر، جنگ لفظی لندن و تهران درپی بازداشت سفیر بریتانیا در ایران ادامه یافت و وزیر خارجه بریتانیا خواستار بازنگری در تأمین امنیت سفارت خود در تهران شد.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا به دنبال بازداشت موقت سفیر این کشور در تهران گفت که لندن در خصوص تأمین امنیت سفارت خود در ایران، بازنگری می‌کند. دومینیک راب که در پارلمان حاضر شده بود، با اشاره به بازداشت کوتاه سفر بریتانیا در تهران گفت که اقدامات امنیتی برای سفارت بریتانیا در ایران در دست بازنگری قرار گرفته‌است. راب در این ابطه تأکید «اولویت، امنیت کارمندان و شهروندان ما در منطقه است». وی بازداشت سفیر بریتانیا در تهران را «نقض آشکار قوانین بین‌الملل» نامیدهاست.

برخی ناظران معتقدند که احتمال تکرار حوادث ۲۰۱۱ و افزایش مجدد تنش میان تهران و لندن وجود دارد، به طوری که در آن حوادث به سفارت بریتانیا حمله شد و سفیر آن کشور اخراج شد.

در همین خصوص خبرگزاری امنیتی تسنیم گزارش داد که احمد علم الهدی روحانی تندرو و امام جمعه مشهد انتقاد شدیدی حرکت سفیر بریتانیا در تهران مطرح کرده و گفته‌است «سفیر انگلیس اخراج شود بالاترین محبت در حق اوست».

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفته «چرا که گر این عنصر ناپاک دست نیروهای خط حاج قاسم سلیمانی می‌افتاد تکه بزرگش، گوشش بود».

در همین خصوص خبرگزاری امنیتی فارس نیز گزارش داد «در جلسات ۲ روز گذشته ۲۱ نماینده مجلس از فراکسیون‌های مختلف از جمله امید و اصولگرا خواستار اخراج سفیر انگلیس از تهران شدند و تذکرات نمایندگان برای اخراج این سفیر ادامه دارد».

رسانه‌های داخلی ایران همچنین خبر دادند «جمعی از دانشجویان و طلاب امروز ۲۴ دی ماه با مطالبه اخراج سفیر انگلیس از کشور مقابل وزارت امور خارجه تجمع می‌کنند».

منبع: سایت الشرق الاوسط به زبان فارسی، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰