ديميترى مدودف نخست وزیر روسیه استعفا كرد، میخائیل میشوستین کاندیدای نخست وزیری

سایت روسی “اسپوتنیک به زبان فارسی گزارش کرده است: دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه پس از پیام رئیس جمهور به مجلس فدرال از استعفای کامل دولت خبر داد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از اعضای دولت بخاطر همکاری مشترک “گرچه همه چیز به نتیجه نرسیده است”، تشکر کرد. رئیس جمهور روسیه همچنین گفت که در آینده نزدیک با تمامی اعضای کابینه دیدار خواهد کرد. پوتین از تمامی اعضای کابینه خواست تا فعلا وظایف خود را به طور کامل انجام دهند.

مدودف در خصوص استعفای دولت روسیه اظهار داشت: این تغییرات نه تنها در تعدادی از مواد قانون اساسی بلکه به طور کلی در توازن قوا، قدرت اجرایی، قانون‌گذاری، قضایی، تغییرات قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

در این زمینه، بدیهی است که ما به عنوان دولت فدراسیون روسیه باید برای رئیس جمهور کشورمان امکان تصمیم گیری های لازم که در این شرایط، من معتقدم که مطابق با ماده ۱۱۷ قانون اساسی فدراسیون روسیه که در ترکیب فعلی خود استعفا داده و صحیح بوده است، را فراهم کنیم .

گفتنی است پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پیام سالانه خود به پارلمان فدرال کشور پیشنهاد کرد تعدادی از اصلاحات درقانون اساسی روسیه انجام شده و این اصلاحات به رای گیری در بین مردم گذاشته شود.

رهبر روسیه ضمن بیان این مطلب گفت در حال حاضر طوری که برخی سیاستمداران اعلام می کنند ، نیازی به تصویب قانون اساسی جدید نیست چون قانون اساسی فعلی که در سال ۱۹۹۳ به تصویب رسیده، هنوز کارآیی خود را از دست نداده است. پوتین اصلاحاتی را پیشنهاد كرد كه “مستقیماً اولویت قانون اساسی روسیه را (در فضای حقوقی این كشور) تضمین كند”. رئیس جمهور روسیه همچنین گفت : “مطالبات قوانین و معاهدات بین المللی و همچنین تصمیمات نهاد های بین المللی فقط تا حدی می توانند در قلمرو روسیه عمل كنند كه موجب محدودیت در حقوق و آزادی های مردم و شهروندان نشده و با قانون اساسی ما مغایرت نداشته باشند.”

اسپوتنیک در گزارش دیگری نوشته است: گفتنی است، استعفای دولت روسیه پس از سخنان رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در مجلس فدرال در ۱۵ ژانویه اعلام شد. پوتین در طی سخنرانی خود خبر از “تغییرات اساسی” در قانون اساسی روسیه داد ، از جمله افزایش قدرت پارلمان برای انتصاب اعضای دولت از جمله نخست وزیر ، که تا به امروز مستقیماً توسط رئیس جمهور منصوب شده بود. پیش از این ویاچیسلف والادین، رئیس دومای روسیه اعلام کرد که تمامی نمایندگان دوما به طور متحد با انتخاب میخائیل میشوستین به عنوان نخست وزیر روسیه موافقت کردند و هیچ رای مخالفی در این میان وجود نداشت.

میخائیل میشوستین کاندیدای نخست وزیری، در دیدار با فراکسیون حزب کمونیست، قول تغییرات اساسی در ترکیب و ساختار دولت را داده است.

به گزارش اسپوتنیک، الکسی کورینینکو نماینده دومای روسیه، اعلام کرد: میخائیل میشوستین کاندیدای نخست وزیری، در دیدار با فراکسیون حزب کمونیست، قول تغییرات اساسی در ترکیب و ساختار دولت را داده است.

کورنینکو گفت: تغییرات جدی و چشمگیری رخ خواهد داد، اما هنوز نامی داده نشده است، او گفته که آنها ساختار دولت را تغییر می دهند، همینطور به طور جدی وزرا را تغییر می دهند، اما تاکنون میشوستین اسمی را اعلام نکرده است.

با این وجود، کورنینکو گمان کرد، که در مورد نامزدی میشوستین در مجلس دوما، در مورد ترکیب آینده دولت بعدا معلوم خواهد شد.

روز گذشته کابینه وزیران به سرپرستی دیمیتری مدودف اعلام کرد که استعفا می دهد. این اتفاق پس از آن رخ داد كه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین پیامی را به مجلس فدرال ابلاغ كرد، كه در آن وی تعدادی از تغییرات اساسی در قانون اساسی را تشریح كرد.

بنابراین، وی به دوما پیشنهاد حکم كرد كه نه تنها هماهنگی، بلكه تصدی كاندیداتوری نخست وزیر را نیز كنند.

بعداً، پوتین پیشنهاد واگذاری پست رئیس دولت را به رئیس سرویس مالیاتی فدرال میخائیل میشوستین ارائه داد. امروز، دولت دوما باید نامزد خود را بررسی کند.

منبع: سایت روسی اسپوتنیک به زبان فارسی، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰