نرخ رشد اقتصادی چین به نازل‌ترین سطح خود در ۳۰ سال گذشته رسید

بر اساس گزارشی که از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شده است، نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ کمی بیش از شش درصد بوده است. در حالی که رشد شش درصدی برای بسیاری از کشورهای جهان رشدی طلایی به حساب می‌آید، برای چین حکم یک فاجعه را دارد. چین از نرخ رشد اقتصادی نسبتا بالایی برخوردار است.

خبرگزاری آلمان روز جمعه ۲۷ دی (۱۷ ژانویه) به نقل از مرکز آمار دولتی چین، نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته میلادی را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، اقتصاد جمهوری خلق چین در سال گذشته میلادی از رشدی معادل شش و یک دهم درصد برخوردار بوده است. به این ترتیب نرخ رشد اقتصادی چین در سال گذشته پنج دهم درصد نازل‌تر از نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۸ بوده است.

بر اساس این آمار، رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ به نازل‌ترین سطح خود در سه دهه گذشته رسیده است. کارشناسان دلایل متعددی برای کاهش نرخ رشد اقتصادی چین در سال گذشته میلادی برشمرده‌اند. مهمترین دلیل این کاهش ریشه در پیامدهای جنگ تجاری بین این کشور و ایالات متحده آمریکا دارد.

دولت ترامپ برای کاستن از عدم تناسب موجود در تراز بازرگانی دو کشور آمریکا و چین بر روی صدها میلیارد دلار واردات این کشور از چین تعرفه‌های گمرکی وضع کرده است.

“اوضاع عادی است”
مرکز آمار چین اعلام کرده است که نرخ رشد اقتصادی سال گذشته چین همچنان در محدوده تعیین شده از سوی دولت این کشور قرار دارد.

بر اساس سیاست تعیین شده از سوی دولت چین، نرخ رشد اقتصادی این کشور باید بین شش تا شش و نیم درصد باشد. نینگ یژه، رئيس مرکز آمار چین با انتشار بیانیه‌ای کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور را از جمله ناشی از بی‌ثباتی در جهان و عواملی دانسته که از نرخ رشد اقتصادی جهان در مجموع کاسته است.

اکنون، پس از کسب توافق اولیه تجاری بین چین و آمریکا و تصمیم دو کشور برای کاستن از تعرفه‌های گمرکی و عدم وضع مالیات‌های سنگین‌تر بر واردات از فشار وارده بر اقتصاد چین کاسته شده است.

اما صرف‌نظر از جنگ تجاری، میزان خرده‌فروشی و مصرف در بازار داخلی چین نیز کاهش یافته است. فروش کالا در بازارهای داخلی چین در در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی از رشدی معادل هشت درصد برخوردار بوده است.

دولت چین برای ایجاد رونق بیشتر اقتصادی اقدام به کاهش مالیات بر درآمد شرکت‌ها نموده و تلاش کرده تا از این طریق از وابستگی اقتصاد چین به درآمدهای ناشی از صادرات این کشور بکاهد. میزان کسب درآمد از داد و ستد آنلاین کالا در چین از رشدی معادل ۱۶ و نیم درصد برخوردار بوده است.

افزایش مستمر شمار سالمندان به چالشی برای اقتصاد چین تبدیل شده است
دو مشکل ساختاری نیز در کاهش نرخ رشد اقتصادی چین موثر بوده‌اند. نخست نرخ زاد و ولد در چین به‌رغم فاصله گرفتن دولت این کشور از سیاست تک فرزندی همچنان بسیار نازل است. سهم نوزادان در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت چین کمتر از ۱۱ نفر است. این نرخ رشد نازل جمعیت در چین از سال ۱۹۴۹ به این سو، بی‌سابقه بوده است.

افزون بر آن، تامین بازنشستگی جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفره چین با توجه به افزایش مستمر شمار سالمندان به چالشی برای اقتصاد این کشور تبدیل شده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰