اتحادیه اروپا کمک مالی به ترکیه را “به شدت کاهش داد”

بنابر گزارش‌ها مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کاهش ۷۵ درصدی کمک مالی اتحادیه به ترکیه خبر داده است. علت این کار لشکرکشی ارتش ترکیه به شمال سوریه و اختلاف‌ها بر سر منابع گاز دریای مدیترانه عنوان می‌شود. ظاهرا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به پارلمان اروپا نوشته که کمک‌های مالی به ترکیه برای سال ۲۰۲۰ تا حدود ۷۵ درصد کاهش می‌یابد.

خبرگزاری فرانسه شنبه ۲۸ دی (۱۸ ژانویه) به نقل از گروه رسانه‌ای “فونکه” گزارش داد که این اقدام در واکنش به سیاست خارجی دولت ترکیه در ماه‌های اخیر انجام می‌شود. بنابر این گزارش جوزپ بورل به پارلمان اروپا خبر داده که کاهش کمک‌های مالی به آنکارا از جمله به دلیل ورود ارتش ترکیه به شمال سوریه و “حفاری غیرمجاز” برای استخراج گاز در دریای مدیترانه و نزدیک قبرس، یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

این کاهش مربوط به کمک‌های مالی به ترکیه برای فراهم ساختن زمینه پیوستن به اتحادیه اروپا است. با این تصمیم ترکیه در سال جاری میلادی فقط ۱۶۸ میلیون یورو کمک دریافت می‌کند.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۱۵۰ میلیون یورو از کمک‌های امسال به ترکیه به برنامه‌های توسعه دموکراسی و حکومت قانون اختصاص دارد و ۱۸ میلیون یورو به برنامه توسعه مناطق روستایی. کمک مالی اتحادیه اروپا به کشورهایی که نامزد پیوستن به اتحادیه هستند در اصل برای حمایت از برنامه‌های اصلاحات و تقویت توانمندی این کشورها در رقابت‌های اقتصادی پرداخت می‌شود.

توقف مذاکره با ترکیه برای عضویت در اتحادیه

مذاکرات با آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپا از چند سال پیش به این سو تقریبا به طور کامل متوقف شده و علت اصلی آن فاصله گرفتن ترکیه از حکومت قانون و ارزش‌های دموکراتیک عنوان می‌شود. قرار بود ترکیه در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ مبلغی بالغ بر سه و نیم میلیارد یورو به عنوان کمک برای فراهم کردن زمینه پیوستن به اتحادیه اروپا دریافت کند.

گروه رسانه‌ای “فونکه” به نقل از جوزپ بورل می‌گوید کمک‌های مالی به ترکیه از سال ۲۰۱۷ به این سو یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کاهش یافته بود و کاهش‌های اخیر به دلیل اقدامات مناقشه‌برانگیز آنکارا در شمال سوریه و دریای مدیترانه است.

ارتش ترکیه از ابتدای اکتبر ۲۰۱۹، به رغم مخالفت‌های بین‌المللی پیش‌روی در مناطقی در شمال سوریه را آغاز کرد و قصد دارد در یک نوار مرزی به عمق ۳۰ کیلومتر زمینه بازگرداندن و اسکان یک تا دو میلیون مهاجر سوری را فراهم کند.

این مناطق تحت کنترل “نیروهای دموکراتیک سوریه” قرار دارند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه یگان‌های مدافع خلق، بازوی نظامی این نیروها را که اغلب از رزمندگان کرد تشکیل شده‌اند، یک گروه تروریستی می‌خواند.

نیروهای کرد در سال‌های گذشته متحد اصلی ائتلاف به رهبری آمریکا در مبارزه برای پاک‌سازی شمال و شرق سوریه از گروه‌های تروریستی، به خصوص اسلام گرایان افراطی گروه “خلافت اسلامی” (داعش) بوده‌اند.

مطابق توافقنامه‌ای که سال ۲۰۱۶ میان آنکارا و اتحادیه اروپا به امضاء رسید ترکیه برای اسکان مهاجران سوری و جلوگیری از حرکت آنها به سوی کشورهای عضو اتحادیه میلیاردها یورو کمک دریافت می‌کند. این کمک‌ها شامل کاهشی که جوزپ بورل خبر آن را به پارلمان اروپا داده نمی‌شود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله)، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۰