تحویل گاز ایران به عراق به شدت کاهش یافته و باعث افت تولید برق عراق شده است

خبرگزاری بلو مبرگ در گزارشی نوشته است : عراق قرارداد خرید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز از ایران دارد، اما جمهوری اسلامی در فصول گرم سال تنها نیمی از این مقدار گاز را تحویل عراق داده و در پاییز امسال حجم صادرات گاز ایران به عراق افت کرده و در زمستان کاهشی چشم‌گیر نشان می‌دهد.

وزارت نیروی عراق خبرداد: تحویل گاز ایران به این کشور به شدت کاهش یافته و باعث افت تولید برق عراق شده است. حکومت ایران اعلام کرد : به علت کمبود شدید داخلی کشور به گاز ، صادرات گاز خود را محدود کرده است .
احمدی موسی سخنگوی وزارت نیرو عراق گفته است قبلا ایران روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به این کشور می‌داد، اما الان به ۴ میلیون متر مکعب سقوط کرده است. موسی افزود: در پی افت چشمگیر تحویل گاز ایران به این کشور، تولید برق عراق از بالای ۱۹ هزار مگاوات به زیر ۱۴ هزار مگاوات سقوط کرده است.

در ادامه هرج و مرج مدیریتی در ایران، فروش گاز به عراق کاهش یافته و تولید برق در آن کشور را دچار اختلال کرده است. این کاهش صادرات، عامل دیگری در کاهش درآمد ارز خارجی رژیم است که در وضع مالی و اقتصادی بسیار دشواری فرار دارد.

شرکت ملی گاز ایران ۲۲ دی‌ماه اعلام کرد مصرف خانگی و تجاری گاز طبیعی با عبور از مرز روزانه ۵۷۳ میلیون مترمکعب، رکورد تازه‌ای ثبت کرد که ادامه این روند سبب محدودیت گازرسانی به بخش صنعتی و نیروگاهی می شود.

سقوط صادرات گاز ایران به خاطر کمبود داخلی در حالی است که دولت در بودجه سال آینده ۴ میلیارد دلار درآمد صادرات گاز در نظر گرفته است که ۱۷ درصد بیشتر از پارسال است.

منبع: سایت رادیو پیام اسرائیل، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۰