استرالیا در مصاف آب و آتش

سه ایالت شرقی استرالیا پس از هفته‌ها مواجهه با حریق بیشه و جنگل، گرفتار سیلاب شده‌اند. در این ایالات تنها ظرف ۱۲ ساعت، سه برابر متوسط ماه باران بارید. رفت و آمد در شاهراه‌ها قفل شده و بخشی از نیوساوت ولز برق ندارد.

بارندگی شدید در شرق استرالیا به خاموش شدن آتش در بیشه‌زارها و جنگل‌ها کمک کرد اما دردسر جدیدی هم آفرید. سه ایالت ویکتوریا، کویینزلند و نیوساوت ولز حالا با تهدید سیلاب روبرو هستند.

باران شدیدی که از صبح شنبه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) شروع شد، با آب گرفتگی چند اتوبان در نیوساوت ولز و قفل شدن رفت و آمد در شاهراه‌ها همراه شد. در برخی مناطق ظرف ۱۲ ساعت ۳۳ سانتیمتر باران باریده و این سه برابر میانگین بارش ماهانه در منطقه است. اداره هواشناسی نسبت به خطرات جانی سیل هشدار داده و ماموران امدادی توانسته‌اند چند نفر را در جنوب بریزبن از مرگ در سیلاب نجات دهند.

دست‌کم ۷۵ منطقه در ایالات یاد شده در هفته‌های اخیر درگیر حریق بوده‌اند و باران به خاموشی ده‌ها کانون آتش کمک کرده است. با این همه، یک مقام آتش‌نشانی در نیوساوت ولز خبر داده که ۲۵ آتش سوزی همچنان خارج از کنترل هستند. در ایالت ویکتوریا، حریق حتی به نواحی دیگری نیز سرایت کرده است.

ایالت ویکتوریا در حالی با تلاطم آب و هوایی روبروست که مرکز آن، شهر ملبورن، از دوشنبه ۲۰ ژانویه، میزبان مسابقات تنیس “اوپن استرالیا” خواهد بود. کیفیت هوای شهر به دلیل دود و غبار ناشی از آتش‌سوزی مداوم در بیشه‌ها، از “خوب” به “بسیار بد” تنزل کرده است.

از ماه سپتامبر که آتش‌سوزی‌های استرالیا شروع شده، دستکم ۲۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند، بیش از ۱۱ میلیون و هشتصدهزار هکتار زمین سوخته و هزاران خانه تحریب شده‌اند. برآورد شده که بیش از یک میلیارد پرنده و جانور نیز در آتش‌سوزی‌ها تلف شده باشند.

سایر مناطق استرالیا از جمله کرانه‌های شرقی اما همچنان در آتش می‌سوزند و رعد و برق حتی باعث بروز آتش‌سوزی‌های جدید هم شده است. آب گرفتگی معابر و جاده‎‌ها باعث اختلال در کار آتش‌نشان‌ها و امر امدادرسانی شده است.

همزمان اعلام شده که صدها هزار ماهی در رودخانه‌های نیوساوت ولزبه دلیل ورود خاکستر جنگل‌های سوخته به آب، تلف شده‌اند. کارشناسان محیط زیست، این رودخانه‌ها را نهرهایی مملو از لجن و ماهی مرده توصیف کرده‌اند.

آتش‌سوزی‌های سالانه در استرالیا اندک نیستند اما وضعیت سال جاری بی‌سابقه خوانده می‌شود. در هفته نخست سال جدید میلادی، توده‌های عظیم دود ناشی از آتش‌سوزی، تا نیوزیلند هم کشیده شد و آسمان را به رنگ نارنجی درآورد. آن زمان حتی گزارش شد که آسمان شیلی و آرژانتین هم سرخ رنگ شده‌اند.

نخست‌وزیر استرالیا گفته که مهار آتش شاید ماه‌ها طول بکشد. اسکات موریسون به خاطر اوضاع کشور شدیدا زیر انتقاد قرار دارد زیرا بحران گرمایش زمین را جدی نگرفته و در اوج آتش‌سوزی‌ها نیز در تعطیلات هاوایی بود.

موریسون از مدافعان ادامه فعالیت صنعت استخراج زغال سنگ در استرالیاست و از سوی مخالفان به اهمال در مبارزه با تغییرات اقلیمی متهم می‌شود. دولت ائتلافی او وعده کرده که تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار گازهای گل‌خانه‌ای را ۲۶ الی ۲۸ درصد کاهش دهد.

منبع: سایت رادیو صدای آلمان (دویچه وله) بزبان فارسی، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۰