مجلس اعیان بریتانیا با پیشنهاد برکسیتی جانسون مخالفت کرد

مجلس اعیان بریتانیا روز دوشنبه به پیشنهادی اصلاحی رای داد که براساس آن دولت این کشور موظف می شود پس از برکسیت به آن دسته از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که ساکن بریتانیا هستند اجازه اقامت کتبی بدهد.

براساس این اصلاحیه که از سوی یکی از اعضای حزب لیبرال دموکرات پیشنهاد شده بود دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نمی تواند تنها به اعطای اجازه اقامت اینترنتی و رایانه ای به شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا اکتفا کند.

طبق مصوبه مجلس اعیان (مجلس لردها) آن دسته از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که ساکن بریتانیا هستند نیازی به درخواست اجازه اقامت نخواهند داشت و دولت باید حتی در صورت عدم ارائه درخواست از طرف آنها، اجازه اقامتشان را صادر کند.

رای موافق اعضای مجلس لردها به این پیشنهاد اصلاحی اولین شکست دولت محافظه کار بوریس جانسون در یکی از رای گیری های پارلمان از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) محسوب می شود.

مجلس اعیان بریتانیا علاوه بر تصویب این اصلاحیه به دو پیشنهاد اصلاحی دیگر هم برخلاف نظر دولت بوریس جانسون رای مثبت داد.

دولت محافظه کار بریتانیا در جریان بحث در مجلس اعیان سرسختانه از طرح خود برای اعطای اجازه اقامت رایانه ای-اینترنتی به شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دفاع کرد.

هرچند این پیشنهاد اصلاحی به تصویب مجلس اعیان رسیده است اما انتظار می رود که در نهایت مجلس عوام بریتانیا هنگام بررسی مجدد لایحه برکسیت این اصلاحیه را رد کند.

بریتانیا قرار است روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) از اتحادیه اروپا خارج شود.

منبع: سایت (اتحادیه اروپا) یورونیوز به زبان فارسی، ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰