درگیری معترضان ضد دولتی و پلیس عراق دست کم ۳ کشته بر جای گذاشت

در حمله نیروهای امنیتی عراق به معترضان ضد دولتی، دستکم سه نفر در شهرهای بغداد و ناصریه کشته شدند.

نیروهای امنیتی عراق روز شنبه ۲۵ ژانویه (پنجم بهمن) با یورش به محل تجمع معترضان تلاش کردند آنها را متفرق کنند. ماموران پلیس ابتدا چادرهای معترضان را آتش زدند و در ادامه اقدام به شلیک گاز اشک آور و تیراندازی کردند.

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه پس از برگزاری راهپیمایی روز جمعه علیه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور در سخنانی از مخالفان ضد دولتی خواست به اعتراضات خود پایان دهند. هواداران مقتدی صدر که خود بخش مهمی از تظاهرکنندگان ضد دولتی به شمار می‌رفتند، پس از این اظهارات این روحانی پرنفوذ شیعه، به تجمعات خود پایان دادند. این در حالی است که گروه دیگری از معترضان به عملکرد دولت عراق که از طرفداران مقتدی صدر نبودند، همچنان در میدان تحریر بغداد و در خیابان های دیگر شهرهای عراق باقی ماندند.

فعال مدنی مخالف دولت عراق در بصره به رگبار گلوله بسته شد
چرا کردها و سنی‌ها مخالف خروج سربازان آمریکایی از خاک عراق هستند؟

درگیری روز شنبه پس از آن آغاز شد که ماموران پلیس و نیروهای امنیتی شروع به برداشتن موانع بتونی در نزدیکی میدان تحریر بغداد کردند. جایی که معترضان ضد دولتی، چندین ماه در آنجا مستقر شده بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس در درگیری‌های میان پلیس و معترضان در نزدیکی میدان تحریر بغداد دستکم یک نفر کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شدند. همچنین حداقل دو نفر دیگر هم در شهر ناصریه به دنبال درگیری با پلیس و نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

معترضان خواهان برگزاری انتخابات زودرس و تعیین جانشین عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق هستند. آقای عبدالمهدی بیش از دو ماه پیش از سمت نخست وزیری استعفاء کرد اما به دلیل عدم تعیین جانشین، همچنان به عنوان سرپرست اداره کشور را بر عهده دارد.

اعتراضات اخیر عراق یکی از خشونت‌بارترین تظاهرات در این کشور در یک دهه اخیر به شمار می‌رود، به طوری که حدود ۵۰۰ نفر از ماه اکتبر (مهر/آبان) تا کنون در این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا)، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰
خبرگاه: در همین رابطه سایت عراقی میدل ایست نیوز از حضور گسترده تظاهرات کنندگان در میدان التحریر بغداد خبر داده است