دامنه های بین المللی خبرگزاری فارس مسدود شد

در خبرهایی که شامگاه جمعه ۴ بهمن ۹۸ / ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰، در کانال تلگرام خبرگزاری فارس منتشر شده، آمده است که دامنه‌های بین‌المللی (farsnews.com و farsnews.net) این خبرگزاری با دستور وزارت خزانه‌داری آمریکا مسدود شده است.

فارس نوشته است: «در ایمیلی که از طرف سرویس دهنده بین‌المللی این دامنه برای خبرگزاری فارس ارسال شده به صراحت دلیل این انسداد غیرقانونی «دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست SDN عنوان شده است.»

در ادامه این خبر آمده است: «از ساعتی قبل دسترسی مخاطبان خبرگزاری فارس به سایت این خبرگزاری در ایران و نقاط مختلفی از جهان با مشکل مواجه شده بود. بخش فنی خبرگزاری در حال تلاش برای ایجاد دسترسی همه مخاطبان بر روی دامین farsnews.ir است که ممکن است چند ساعتی به طول بیانجامد.»

خبرگزاری فارس در گزارش مربوط به بسته شدن دامنه‌های بین‌المللی آن خود را «نخستین خبرگزاری مستقل ایران» معرفی کرده است که از سال ۱۳۸۲ ذیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی فارس فعالیت می‌کند. اما جامعه مطبوعاتی و سیاسی ایران این خبرگزاری را وابسته به سپاه می‌دانند.

در گزارشی در «ویکیپدیا» درباره خبرگزاری فارس آمده است: «بودجه فارس، از طریق کمک‌های فرهنگی سپاه پاسداران تأمین می‌شود. بسیاری از مدیران آن، سابقه عضویت در این دستگاه نظامی سیاسی را دارند. با توجه به محرمانه تلقی شدن جزئیات بودجه دستگاه‌های نظامی در ایران، تا مدت‌ها وابستگی فارس به بودجه سپاه، خبری غیررسمی تلقی می‌شد، اما در ژوئن سال ۲۰۰۸ سایت «تابناک» (وابسته به محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه) در گزارشی رسماً این خبر را مورد تأیید قرار داد.»

براساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، در آستانه دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری (۲۲ خرداد ۱۳۸۸)، بیش از ۹۰ درصد دست‌اندرکاران بخش سیاسی خبرگزاری فارس تغییر کردند و نیروهای بسیج و وابستگان به سپاه، جایگزین آنها شدند.

در هفته‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ – بنا بر اعلام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران – ۳۹ روزنامه‌نگار و کارمند خبرگزاری فارس به خاطر اختلاف با مدیران در خصوص خط مشی خبری این خبرگزاری، اخراج یا مجبور به استعفاء شدند. این اقدام خبرگزاری فارس، واکنش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (آی اف جی) را در پی داشت که نسبت به ادامه سرکوب رسانه‌ها در ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد.

منبع: سایت ایران امروز، ۵ بهمن ۱۳۹۸