پشت درهای بسته. کپی کردن مدل اقلیم خودمختار کردستان برای اعراب سنی عراق

کپی کردن مدل اقلیم خودمختار کردستان عراق، ایالات متحده،اسرائیل و عربستان سعودی را به دور میز مذاکره جمع کرده است.

یک پایگاه خبری بریتانیایی جزئیات گفتگوی سنی های عراق با چندین کشور همسایه عراق را آشکار کرد که این گفتگوها با هدف ایجاد منطقه خودمختار سنی همانند اقلیم کردستان عراق بوده است.

دیوید هیرست، در گزارشی که در پایگاه اطلاع رسانی بریتانیایی “میدل ایست آی” (.middleeasteye) منتشر شده اشاره کرده است ۹ نه ماه پیش تعدادی از شخصیت های سیاسی و سرمایه داران از استان‌های الانبار، صلاح الدین و نینوا در محل سکونت سفیر عربستان سعودی در اردن جلسه ای تشکیل داده اند. در این جلسه ثامر السبهان ، از سوی عربستان در این جلسه حضور داشته است، لازم به ذکر است که وی یکی از شخصیت‌های تاثیر گذار منطقه می باشد. در این جلسه که بصورت مخفیانه برگزار شده، هدف اصلی این جلسه، گفتگو بر سر ایجاد اقلیم خودمختار سنی نشین مشابه اقلیم خودمختار کردستان بوده است.

دیوید هیرست اعلام کرده است که این اطلاعات را از سه منبع امنیتی بدست آوره و عادل عبدالمهدی نخست وزیر کنونی عراق نیز از این موضوع مطلع شده است.

ایالات متحده قصد دارد از طریق تجزیه عراق و ایجاد یک منطقه سنی نشین به مقابله با هژمونی ایران در عراق بپردازد چراکه بنظر می رسد تقابل نظامی و فشار دیپلماتیک نتوانسته است موجب کاستن هژمونی ایران در عراق شود.

جلسه ای بزرگ
پس از جلسه اول و گذشت چند هفته، جلسه بزرگتری توسط سازمان دهندگان در اردن تشکیل شد و این‌بار نمایندگان ایالات متحده و اسرائیل نیز در جلسه حضور داشتند. نماینده آمریکا به همتای سعودی خود گفته است در صورت آمادگی عربستان، ایالات متحده از این موضوع پشتیبانی می کند. شایان ذکر است که در این جلسه نماینده امارات متحده هم حضور داشته است. در این جلسه همگان پشتیبانی خود را از محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق به جهت سرپرستی تلاش‌ها در جهت ابراز نارضایتی سنی های عراق از دولت بغداد ابراز داشتند.

الانبار، سرچشمه بزرگ انرژی
استان الانبار بیش از ۳۱ درصد از مساحت عراق را شامل می شود، این استان دارای ذخایر بزرگی از نفت و گاز و دیگر منابع طبیعی است که هنوز استخراج نشده اند و به بدلیل اصرار بر خروج نیروهای آمریکایی از جانب دولت عراق موجب شده است که ایالات متحده بصورت جدی تر موضوع تشکیل منطقه خودمختار سنی ها را به پیش ببرد.

جلسه سوم در دبی
نیروهای سنی بناست جلسه دیگری در این خصوص تشکیل دهند، ولی این جلسه تفاوت ریشه ای با جلسات گذشته خواهد داشت، به این صورت که بسیار گسترده تر برگزار خواهد شد و احتمالا بصورت علنی نیز خواهد بود.
در این جلسه محمد الحلبوسی و چندین نماینده سنی پارلمان نیز حضور خواهند داشت، حتی فیصل العیساوی که خود نماینده استان نینواست اعلام کرده است که گام‌های عملی در خصوص ایجاد منطقه خودمختار سنی ها از هم اکنون آغاز گریده است.

منبع: سایت کردی “شارپرس” (Shar Press) در اقلیم کردستان ، ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰
ترجمه از زبان کردی توسط خبرگاه