کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور نماینده رژیم ایران

کنفرانس امنیتی مونیخ در سال جاری از روزهای ۱۴ تا ۱۶ فوریه (۲۵ تا ۲۷ بهمن) برگزار خواهد شد. خبرگزاری آلمان به نقل از برگزارکنندگان این کنفرانس از حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، خبر داده است.

طبق این گزارش ظریف گفته است که برای شرکت در این کنفرانس راهی مونیخ خواهد شد. در مورد حضور ظریف در این کنفرانس گمانه‌زنی‌هایی به جریان افتاده بود، چرا که حضور وزیر خارجه ایران در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس لغو شده بود.
دفتر کاخ ریاست جمهوری آلمان نیز روز پنج‎‌شنبه ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) اعلام کرد که فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری این کشور، سخنرانی افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ را ایراد خواهد کرد.

اشتاین‌مایر در نطق خود به احتمال قوی خط مشی یواخیم گاوک، رئیس جمهوری پیشین آلمان را دنبال خواهد کرد که در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۴ خواهان مسئولیت بیشتر آلمان در عرصه سیاست خارجی و امنیتی شده بود.

به گفته محافل دولتی آلمان قرار است که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و مایک‌پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، نیز در کنفرانس مونیخ حضور یابند.

برگزارکنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ گفته‌اند که به احتمال قوی ۱۸ رئیس جمهور، ۱۶ رئیس دولت و بیش از ۷۰ وزیر امور خارجه و وزیر دفاع از نقاط مختلف جهان، از جمله روسیه، چین، عربستان سعودی و اسرائیل در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

افزون بر بحث‌های معمول درباره نظم جهانی انتظار می‌رود که وضعیت کشورهای بحران‌زده چون لیبی و سوریه و همچنین مسئله برجام و برنامه هسته‌ای ایران از موضوعات محوری کنفرانس مونیخ باشند.

از دیگر موضوعات رویکرد و موضعی است که اتحادیه اروپا ناچار است در رقابت روزافزون میان چین و آمریکا اتخاذ کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله)، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰