کمیته هماهنگی تظاهرات مردم عراق پس از حضور دوباره هواداران صدر: نامزدی که در میدان التحریر مطرح شود،مورد تأیید ما نیست

کمیته هماهنگی تظاهرات همزمان با پیوستن دوباره هواداران صدر به میدان ها اعلام کرد که مطرح شدن هیچ نامی را در میدان های تظاهرات به رسمیت نمی شناسد.

در حالی که هواداران «سید مقتدی صدر» به دستور وی به میدان های تظاهرات برگشته اند، مردم عراق امروز در انتظار معرفی نخست وزیر جدید این کشور هستند. این در حالی است که ناآرامی ها در میدان های تظاهرات تا بامداد شنبه (اول فوریه) ادامه یافت.

کمیته هماهنگی تظاهرات در میدان التحریر همزمان با پیوستن دوباره هواداران صدر به میدان ها در جمعه شب، اعلام کرد که مطرح شدن هیچ نامی را در میدان های تظاهرات به رسمیت نمی شناسد.

تظاهرات کنندگان با قرائت بیانیه ای که از بلندگوهای میدان التحریر پخش شد تأکید کردند که «هیچ نامزدی که از میدان التحریر مطرح شود مورد قبول نیست» و افزودند که تا زمان برقراری آرامش در میدان التحریر بیانیه هایی که از این به بعد از این میدان صادر شود هم مورد قبول آنها نیست. همزمان برخی منابع از تنش میان هواداران صدر و تظاهرات کنندگان مستقر در میدان التحریر بر سر قرائت این بیانیه خبر دادند.

«هادی حبیب» از فعالان مدنی تظاهرات، تأکید کرد که اگر موضوع نخست وزیر امروز (شنبه) براساس شرایط تعیین شده ازجانب مرجعیت و تظاهرات کنندگان حل و فصل نشود «دست به تشدید اقدامات خود خواهیم زد».

منابع خبری همچنین خبر دادند که از صبح امروز میدان های تظاهرات و خیابان های اطراف آن شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی بوده است.

گزارش ها حاکی از آن است که صبح امروز علاوه بر بغداد، استان های ذی قار و بصره و نجف و واسط و مثنی و دیوانیه و بابل هم شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی بوده است.

هواداران صدر از شب گذشته چادرهای تجمعات خود در میدان التحریر را دوباره نصب کرده اند.

«صالح محمد العراقی»، عصر جمعه با انتشار توئیتی از هواداران صدر خواست که «همین الان و نه فردا» به میدان های تظاهرات بروند.

«سید مقتدی صدر»، رئیس ائتلاف سائرون با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأکید بر ناکامی تشکل‌های سیاسی در معرفی نامزدی غیر بحث برانگیز برای نخست‌وزیر تأکید کرد که برخی سیاست‌مداران در اجرای مطالبات مشروع مردم وقت‌کشی می‌کنند.

او در این بیانیه که عصر جمعه (۳۱ ژانویه) منتشر شد اشاره کرد که مطالبات مردم محاکمه مفسدان و تصویب قانون انتخابات مورد نظر و تشکیل دولتی غیر بحث‌برانگیز و غیر سرسپرده با وزرایی مستقل و غیر حزبی و غیر فرقه‌ای و غیر وابسته به شبه‌نظامیان و استقلال و حاکمیت ارضی عراق و اجرای انتخابات شفاف طی ماه‌های آینده دانست.

صدر افزود که با توجه به ناکامی تشکل‌های سیاسی در معرفی نخست وزیر «مصلحت می‌دانم که انقلاب اصلاح‌طلبانه مسالمت‌آمیز از سرگرفته شود».

او راه ازسرگیری این «انقلاب» را برپایی تظاهرات مردمی مسالمت‌آمیز انبوه در بغداد به عنوان مرکز تصمیم‌گیری سیاسی کشور برای اعمال فشار بر سیاست‌مداران جهت تشکیل دولت براساس خواسته‌های مرجعیت و ملت و نیز تدارک تجمع پرشور در منطقه خضراء با هماهنگی نیروهای امنیتی اعلام کرد. صدر افزود که گام‌هایی بیشتری نیز برای تشدید در نظر دارد.

منبع سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱ فوریه ۲۰۲۰