محمد علاوی، نخست‌وزیر جدید عراق خواستار حمایت معترضان و تظاهرکنندگان شد

سرانجام بعد از حدود دو ماه بلاتکلیفی، برهم صالح رئیس جمهوری عراق، محمد علاوی را مأمور تشکیل کابینۀ جدید کرد. علاوی که در زمان صدارت نوری مالکی وزارت اتباطات را بر عهده داشت، خود از طریق توئیتر و پیش از هر نوع اعلام رسمی، خبر نخست‌وزیری‌اش را منتشر کرد.

روز شنبه اول فوریه/١٢ بهمن، محمد علاوی در ویدئویی که در توئیتر منتشر کرد، گفت که رئیس جمهوری برهم صالح وی را مأمور تشکیل کابینه کرده است. محمد علاوی در پیام خود خطاب به معترضان و مخالفان حکومت گفت: “اگر شما پشتیبان من نباشید، به تنهایی کاری از پیش نخواهم برد”. او افزود: “اگر گروه‌های سیاسی بخواهند نامزدهای خود را (برای عضویت در کابینه) به من تحمیل کنند، من شما را مطلع خواهم کرد و این نوع انتصاب‌ها را نخواهم پذیرفت”. علاوی از معترضان خواست که به خاطر “مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی در صحنه بمانند”.

نزدیک به دو ماه قبل و به دنبال اعتراض‌های مردمی و ناآرامی در کشور، عادل عبدالمهدی از نخست‌وزیری استعفا داد اما اختلاف‌نظر در میان نیروهای سیاسی و در درون پارلمان، گزینش جانشین برای او را به گره کور تبدیل کرد.

طی هفته‌های اخیر نام محمد علاوی به عنوان جانشین عادل عبدالمهدی مطرح شده بود، اما معترضان عراقی این گزینه را رد کردند. برخی از مخالفان می‌گفتند که محمد علاوی بیش از حد به تهران نزدیک است.

هفتۀ گذشته رئیس‌جمهوری عراق به فراکسیون‌های پارلمانی حداکثر تا روز اول فوریه مهلت داد تا بر سر گزینش نخست‌وزیر به توافق برسند.

به نوشتۀ رسانه‌های جمهوری اسلامی، برهم صالح پس از کسب موافقت مقتدی صدر و هادی العامری (رئیس ائتلاف الفتح)، محمد علاوی را مأمور تشکیل کابینه کرده است.

بنا بر قوانین عراق، نخست‌وزیر برای تشکیل کابینه یک ماه وقت دارد. این کابینه باید از پارلمان رأی اعتماد بگیرد. در این صورت، محمد علاوی باید تا برگزاری انتخابات در مقام نخست‌وزیر باقی بماند.

محمد علاوی که نام کاملش محمد توفیق حسین علاوی امین الربیعی است، ۶۵ سال دارد و متول بغداد است. او فارغ‌التحصیل رشتۀ معماری از دانشگاه آمریکایی بیروت است.

او از جوانی به عضویت حزب الدعوه در آمد اما به نوشتۀ خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی “به دلیل اختلافات فکری از این حزب جدا شد”.

علاوی در سال ٢٠١٢ میلادی، وزارت ارتباطات را در دولت نوری مالکی به عهده گرفت اما پس از مدتی استعفا کرد. خبرگزاری تسنیم می‌نویسد که وی معتقد به “وحدت بین شیعیان و سنیان عراق است”.

منبع: ساین رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱ فوریه ۲۰۲۰