واتس‌اپ برای میلیون‌ها کاربر از کار خواهد افتاد، بهترین جایگزین چیست؟

واتس‌اپ از تاریخ اول فوریه در ده‌ها مدل قدیمی گوشی‌های هوشمند از کار خواهد افتاد، که یعنی میلیون‌ها نفر دیگر به محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان دنیا دسترسی نخواهند داشت.

این شرکت – که متعلق به فیسبوک است، ادعا می‌کند جمع‌آوری عمده این اپلیکیشن از گوشی‌های قدیمی برای حفظ امنیت کاربران ضروری است، چرا که دیگر با به‌روزرسانی و انطباق آن با ویژگی‌های بعضی از گوشی‎های قدیمی‌تر، کار نخواهد کرد.

منظور از گوشی‌های قدیمی، هر گوشی آیفونی با سیستم عامل ۸ یا قدیمی‌تر است و همچنین گوشی‌های اندرویدی که سیستم عامل ۴.۰۳ (معروف به نون بستنی) یا قدیمی‌تر دارند. ایندیپندنت پیش‌تر فهرست کامل گوشی‌هایی را که تحت تاثیر قرار می‌گیرند منتشر کرده است.

با جمع‌آوری مشابهی در اواخر سال ۲۰۱۹، هر کاربری که گوشی ویندوزی دارد، الان دیگر به این اپلیکیشن دسترسی ندارد.

گرچه بعضی از کاربران احتمالا گوشی‌های جدیدتری خواهند گرفت تا تحت تاثیر این مسئله قرار نگیرند، این راه حل شاید برای همه ممکن نباشد. برای کسانی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند از دست گوشی‌های قدیمی خود خلاص شوند، فهرستی در ادامه می‌آوریم تا بهترین جایگزین‌های این اپلیکیشن را معرفی کنیم.

تلگرام
می‌توان گفت شبیه‌ترین اپلیکیشن به واتس‌اپ، تلگرام است که بسیاری از ویژگی‌های آن را داشته و حتی چند ویژگی اضافی نیز به کاربران ارائه می‌دهد.

پاول دورف، بنیان‌گذار تلگرام، همواره از واتس‌اپ به خاطر مشکلات امنیتی و تامین حریم خصوصی کاربران انتقاد کرده است – که جدیدترین مورد آن پستی در بلاگ خود، در روز پنج‌شنبه بود.

این کارآفرین روسی اپلیکیشن واتس‌اپ را «خطرناک» توصیف کرد و بر ادعای سابق خود پافشاری نمود که این اپلیکیشن هرگز امن و ایمن نخواهد بود.

اخطار او در این باره که «در طول ۱۰ سال گذشته واتس‌اپ حتی برای یک روز هم امن نبوده است» ظاهرا در تایید اتفاق اخیر در آغاز ماه جاری میلادی است که مشخص شد تلفن آقای جف بیزوس [بنیان‌گذار و مدیر آمازون] به خاطر یک نقص امنیتی این اپلیکیشن هک شده است.

به همین خاطر، تلگرام با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر، هم‌اینک جایگزین محبوبی برای کاربرانی است که توجه بیشتری به امنیت و حریم خصوصی خود دارند.

وایبر
وایبر- که حدود ۲۶۰ میلیون کاربر دارد، حتی از تلگرام هم محبوب‌تر است. با وجود این به نظر می‌رسد کاربران آن بیشتر در مناطق خاصی از دنیا متمرکز باشند که شاید پیدا کردن دوستان خود را در آن سخت‌تر کند – مگر این که شما هم اهل آن مناطق باشید.

کاربران اصلی این اپلیکیشن به طور عمده در اروپای شرقی، آفریقای شمالی و خاورمیانه هستند گرچه بخشی از کاربران پراکنده آن در سراسر دنیا حضور دارند.

این اپلیکیشن امکان چت گروهی، پیام صوتی و ویدیویی و همینطور تماس صوتی و ویدیویی دارد.

مشابه تلگرام و واتساپ، تمام پیام‌ها در وایبر هم به صورت دو طرفه رمزگذاری شده‌اند و این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد پیام‌هایی بفرستند که بعد از مدت زمانی تعیین شده از بین خواهد رفت.

سیگنال
سیگنال، که مورد توصیه معروف‌ترین افشاگر دنیا، ادوارد اسنودن، است اولین گزینه کاربرانی است که امنیت و حفاظت از حریم خصوصی در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان برایشان اولویت دارد.

برخلاف تلگرام، سیستم رمزگذاری این اپلیکیشن باز است که به کارشناسان امنیت آنلاین اجازه آزمایش آن را داده تا نقایص و خطاهای امنیتی آن را پیدا کنند.

این اپلیکیشن رایگان و استفاده از آن آسان است، گرچه بعضی از ویژگی‌های محبوب اپلیکیشن‌های پیامرسان دیگر را ندارد.

سیگنال، که برای تمام سیستم عامل‌های اصلی قابل دانلود و استفاده است، گزینه‌ای عالی برای کسانی خواهد بود که مشکلی با عدم امکان استفاده از ایموجی‌های متحرک در پیام‌های خود ندارند.

وی‌چت
وی‌چت محبوبترین اپلیکیشن پیام‌رسانی است که تا کنون احتمالا اسمش را هم نشنیده‌اید، اما روزانه حدود یک میلیارد نفر از آن استفاده می‌کنند. با وجود این تقریبا تمام کاربران آن در چین زندگی می‌کنند.

این اپلیکیشن همه‌کاره به چنان قدرتی دست یافته که در کشور بومی خود بر بازار چیره شده و امکاناتی نظیر پیام‌رسانی، رسانه‌های اجتماعی و پرداخت با گوشی همراه را برای کاربران فراهم می‌آورد.

این اپلیکیشن چندکاره همچنین توسط شرکت‌ها هم به عنوان ابزاری ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سازمان‌ها نیز با حساب‌هایی رسمی در آن برای ثبت نام داوطلبان استفاده می‌کنند.

محبوبیت آن – که در حال حاضر نیز به شدت سانسور می‌شود، ترس از این را به وجود آورده که برای نظارت بر فعالیت کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱ فوریه ۲۰۲۰