سفرهای بی‌بازگشت ورزشکاران ایران. استرالیا برای تیم ژیمناستیک ایران، ویزا صادر نمی‌کند

سفارت استرالیا در تهران برای سفر ورزشکاران تیم ملی ژیمناستیک ایران به ملبورن، ویزا صادر نکرده است. چنان که زهرا اینچه درگاهی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران خبر داده است، سفارت استرالیا در پاسخ به درخواست ویزا نوشته است که به دلیل مشکلات اقتصادی در ایران و احتمال پناهندگی ورزشکاران، از صدور ویزا صرف نظر کرده‌اند.

رییس فدراسیون ژیمناستیک ایران، در حالی که ورزشکاران پرشماری از ایران در همین ماه‌های اخیر در کشورهای مختلف درخواست پناهندگی داده‌اند، این پاسخ سفارت استرالیا را «دور از ذهن و واهی» نام گذاشته است. اما راحله آسمانی، کیمیا علیزاده، سینا بهرامی و مینا علیزاده از تکواندو، سعید مولایی، احسان رجبی و وحید سرلک از جودو، و پوریا جلالی‌پور و سامان بلاغی، ورزشکاران معلول، نام‌هایی هستند که از تیم‌های ملی ایران رفته‌اند. این نام‌ها را می‌توانیم به رئیس فدراسیون ژیمناستیک یادآوری کنیم تا شاید برای تصمیم سفارت استرالیا، نام دیگری غیر از واژه «واهی» پیدا کند.

تیم ملی ژیمناستیک ایران برای کسب سهمیه المپیک، از مدتها پیش برنامه‌ریزی کرده بود تا در ۳ رقابت انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت کند. این ۳ رقابت، در آذربایجان، قطر و استرالیا برگزار می‌شود. قرار بود شرکت در رقابت‌های ملبورن، شرکت‌کنندگان کم‌شماری از ایران داشته باشد، چون فدراسیون ژیمناستیک نمی‌توانست هزینه آن سفر را به آسانی تامین کند. در پی تخلفات مطرح شده توسط وزارت ورزش و جوانان در فدراسیون ژیمناستیک، وزارت ورزش خواستار برکناری دو نفر از اعضای این فدراسیون شده است و در قبال آن، پرداخت بودجه فدراسیون را مشروط به برکناری آن دو نفر کرده است. وزارت ورزش و جوانان، با قطع بودجه فدراسیون ژیمناستیک باعث شده بود تا سفر ژیمناست‌های ایران به جام جهانی ملبورن به خطر بیفتد. اما به‌ر‌غم این مشکلات، فدراسیون ژیمناستیک قصد اعزام ۳ ورزشکار را به استرالیا داشت. بودجه‌ای که از ابتدای امسال به فدراسیون ژیمناستیک پرداخت شده است، کمتر از یک میلیارد تومان است. فدراسیون ژیمناستیک حاضر نشده است اعضای خود را به اتهام تخلفات مالی اخراج کند، و معتقد است که پیش از اثبات تخلف آنها در دادگاه، تن به خواسته وزارت ورزش و جوانان نمی‌دهد.

رضا خیرخواه، سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری ایران، پیش‌تر درباره احتمال کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو گفته بود: «ورزشکاران باید در چند دوره مسابقه حضور پیدا کنند که نتیجه سه رقابت آنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر در این سه رقابت عملکرد مناسبی داشته باشند، سهمیه به آنان تعلق می‌گیرد. در بین ژیمناستیک‌کاران ایرانی، سعیدرضا کیخا بیشترین شانس را دارد و مهدی احمدکهنی نیز قابلیت حضور در المپیک را دارد. امیدوارم بتوانیم با ۲ ژیمناستیک‌کار در المپیک توکیو حضور پیدا کنیم. اگر سهمیه قطعی شود، برای نخستین بار است که ایران از طریق گزینشی گام به المپیک می‌گذارد. ژیمناستیک ایران در چند سال اخیر رشد خیره کننده‌ای داشته است. ثبت ۶ حرکت کیخا و صعود کهنی به جمع ۱۱ ژیمناست جهان در رقابت‌های آلمان، نشانه‌های این رشد هستند.»

اما خیرخواه، سرمربی تیم ملی در آذرماه نیز از مشکلات اقتصادی فدراسیون ژیمناستیک سخن گفته بود: «قرار بود مسابقات جهانی آلمان حضور پیدا کنیم که متاسفانه به خاطر برخی از مشکلات امکان‌پذیر نبود. اما سه مسابقه دیگر در دستور کار است. تیم ابتدا به مسابقات جهانی ملبورن در استرالیا اعزام (می‌شود) و در ادامه به مسابقات باکو در کشور جمهوری آذربایجان می‌رود. قطرکاپ، یکی دیگر از تورنمنت‌هایی است که ورزشکاران این رشته به آن اعزام می‌شوند. با وجود شرایط سخت اقتصادی، این اعزام‌ها برای کسب سهمیه المپیک انجام خواهد شد. ملاک اعزام به مسابقات جهانی، موضوع نتیجه‌گیری و صرفه اقتصادی است. در مسابقات جهانی باکو که هزینه کمتری نسبت به ملبورن دارد، ما به جای سه ورزشکار پنج ورزشکار را اعزام می‌کنیم.»

فدراسیون ژیمناستیک ایران، برای جام جهانی ژیمناستیک که در ملبورن برگزار می‌شود، نام سه ورزشکار را اعلام کرده بود. قرار بود سعیدرضا کیخا، عبدالله جامعی، و مهدی احمد کهنی برای شرکت در جام جهانی ملبورن که یکی از بازی‌ها برای گرفتن سهمیه المپیک است، در ۲۳ بهمن به استرالیا بروند. این ورزشکاران از سوی فدراسیون ژیمناستیک استرالیا دعوتنامه دارند، اما سفارت آن کشور از صدور روادید خودداری می‌کند.

زهرا اینچه درگاهی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک، با اشاره به آن که روح المپیک بر صلح‌دوستی است، به خبرگزاری ایرنا می‌گوید: «دلایلی که دولت استرالیا به خاطر آن ورزشکاران ایرانی را از گزینشی المپیک محروم کرده است، واقعیت ندارد، بلکه یک سیاسی‌کاری محض است، کاری که با روح المپیک و مسابقات ورزشی در تناقض است. در این زمینه از نهادهای ورزشی کشورمان مانند کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان درخواست کمک کردیم تا با یک اقدام عاجل و استفاده از دیپلماسی ورزشی، این مشکل را حل کنند.»

بحران صدور ویزا برای ورزشکاران ایرانی با توجه به موج پناهندگی‌های اخیر، می‌تواند در آینده برای رشته‌های ورزشی دیگر در ایران نیز رخ دهد. مقامات ورزشی در ایران اما مهاجرت یا پناهندگی ورزشکاران ایرانی را گاهی تصمیم شخصی و بی‌اهمیت می‌دانند، و گاهی سخت از ورزشکاران انتقاد می‌کنند و هدیه‎ها و پرداخت دستمزد را به رخ آنها می‌کشند. اما حالا پناهندگی ورزشکاران ایرانی چنان بحث روز است که سفارت استرالیا از صدور ویزا سرباز می‌زند و پیش‌بینی می‌کند که ورزشکاران تیم ملی، به کشورشان بازنگردند.

نوشته فرهاد کاس‌نژاد
منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳ فوریه ۲۰۲۰