نیمی از پناهجویان در آلمان در عرض پنج سال شاغل شده‌اند

بر اساس تحقیق جدید انستیتوی پژوهشی شغل و بازار کار (IAB) در آلمان، از هر دو پناهجو تقریبا یکی حداکثر پنج سال پس از ورودش به این کشور صاحب شغل شده است. این آمار در مورد کسانی صادق است که که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی وارد آلمان شده‌اند.

پژوهش اخیر نشان می‌دهد که جذب این پناهجویان به بازار کار، کمی سریع‌تر از نسل پیشین پناهجویانی بوده که بر اثر پیامدهای “جنگ یوگسلاوی” در سالهای ۱۹۹۰ به آلمان آمدند. در آن زمان ۴۴ درصد پناهجویان توانسته بودند پس از پنج سال جذب بازار کار شوند.

بر اساس این پژوهش، در دهه ۱۹۹۰ میلادی وضعیت زبان آموزی، تحصیل و کارآموزی در آلمان در مقایسه با شرایط کنونی برای پناهجویان ساده‌تر بود. اما در عوض در حال حاضر بیکاری به شکل چشم‌گیری کمتر شده و میزان اشتغال به وضوح افزایش یافته است.

شرایط مساعد

افزون بر این، پژوهش‌گران افزوده‌اند: «از سال ۲۰۱۵ بدین سو سرمایه‌گذاری در راستای برنامه‌های همگرایی و زبان آموزی برای پناهندگان و متقاضیان پناهندگی، در مقایسه با آن‌زمان به‌وضوح بیشتر شده است.»

همچنین تصریح شده است که در حال حاضر ۶۸ درصد از پناهجویان شاغل، به شکل تمام وقت یا نیمه وقت مشغول کار هستند، ۱۷ درصد آنها دوره‌های کارآموزی همراه با تأمین مالی آن را می‌گذرانند، سه درصد کارآموزی همراه با تأمین مالی را به پایان برده‌اند و دو درصد آنها مشاغلی با ساعات محدود کاری دارند.

تفاوت چشم‌گیر میان مردان و زنان

البته در تحقیق اخیر تفاوت شدید میان مردان و زنان در خصوص جذب شدن به بازار کار جلب نظر می‌کند. در حالی که پنج سال پس از ورود به آلمان ۵۷ درصد مردان برای خود شغلی یافته‌اند، تنها ۲۹ درصد زنان توانسته‌اند جذب بازار کار شوند.

ساختار خانواده و شرایط مواظبت و رسیدگی به کودکان نقش بزرگی در به وجود آمدن این آمار دارد. در متن این پژوهش آمده است: «به خصوص زنان دارای کودکان خردسال سهم بسیار اندکی از شاغلان را تشکیل می‌دهند.»

مبنای کار پژوهش‌گران تحقیق مزبور، نظرسنجی‌ای است که آن را مرکز پژوهش‌های اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان (BAMF) و بخش اجتماعی ـ اقتصادی انستیتوی تحقیقات اقتصادی آلمان (DIW) به طور مشترک سازمان داده‌اند. حدود هشت هزار پناهجویی که بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به آلمان آمده‌اند، به پرسش‌های این دو نهاد پژوهشی پاسخ داده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۴ فوریه ۲۰۲۰