حمله هواپیماهای بدون سرنشین به چهار سایت (مرکز) نفتی و گازی سوریه

خبرگزاری دولتی سانا در سوریه از حمله هواپیماهای بدون سرنشین مسلح به چهار سایت (مرکز) نفتی و گازی در این کشور خبر داد. این حملات که در آخرین ساعات دوشنبه ١٤ بهمن/ ٣ فوریه صورت گرفت، سبب آتش‌سوزی و همچنین خسارت به اموال شد.

براساس این گزارش، تیم اطفای حریق، با کنترل آتش‌سوزی در حال ارزیابی خسارات صورت گرفته است.
خبرگزاری سانا به نقل از علی غانم، وزیر نفت سوریه اعلام کرد که مراکز آسیب دیده شامل ٢ کارخانه بنزین “اِبلا” و “الوسطی” در استان حمص، پمپ بنزین ” الرَیان” و همچنین یک پالایشگاه دیگر در حمص هستند.

علی غانم، همچون دیگر مقامات سوری به طور تلویحی به شورشیان مخالف دولت اشاره کرد و گفت: «تروریست‌ها و حامیان آنها شب سه‌شنبه دوباره به بخش‌های نفتی و تأسیسات آن حمله کردند». وی افزود: «نیروهای آتش نشان وابسته به تأسیسات نفتی، بلافاصله آتش سوزی‌های ناشی از این حمله را مهار و خاموش کردند».

همچنین غسان طراف، مدیر شرکت عمومی گاز سوریه به این خبرگزاری گفته که «پس از ساعت دوازده و نیم شب گذشته، چند گلوله خمپاره به این مراکز اصابت کرده و همین باعث بروز آتش‌سوزی و خسارات مادی شده است». به گفته وی «در کارخانه گاز ابلا آتش سوزی وجود ندارد».

این حملات که تاکنون از سوی گروهی برعهده گرفته نشده است، یک هفته پس از آسیب رساندن به خطوط لوله برون‌مرزی پالایشگاه “بانیاس” در سوریه از سوی افراد ناشناس صورت گرفته است. حملات مشابه دیگری از طریق جاسازی مواد منفجره در خطوط لوله نفت نیز در تابستان گذشته در سوریه رخ داده بود.
این حملات تاکنون ده‌ها میلیارد یورو در بخش هیدروکربن برای دولت سوریه هزینه داشته است.

تا پیش از آغاز جنگ داخلی در سوریه در ماه مارس ٢٠۱١، اصلی‌ترین منبع درآمد این کشور از فروش نفت بوده است. اما تحریم‌های کشورهای غربی برای محموله‌های نفتی سوریه و همچنین اقدامات آمریکا علیه ایران متحد دمشق، مشکلات سوریه را نیز در این زمینه بیشتر کرده است.

در حال حاضر منابع اصلی هیدروکربن سوریه را نیروهای دموکراتیک سوری شامل نیروهای کرد و عرب مخالف بشار اسد تحت کنترل خود دارند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۴ فوریه ۲۰۲۰