رادیو فرانسه: دونالد ترامپ با تبرئه خود از سوی سنا، چشم‌انداز پیروزی در انتخابات آینده را روشن می‌بیند

جمهوری خواهان در سنای آمریکا با برگزاری زود گذر روند برکناری دونالد ترامپ، که در ٢٤ دسامبر در مجلس ملی آغاز شده بود، و تبرئۀ پُرشتابِ وی ابرهای تیره را از افق انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری کنار زندند و راه برگزاری کارزار او را هموار کردند. هر چند با توجه به ترکیب سنا، تصویب برکناری دونالد ترامپ از ابتدا ناممکن به نظر می‌رسید، اما دموکرات‌ها در رویاروئی خود با رئیس جمهوری، برگزاری دراز مدت یک «محاکمه» و استماع شاهدان و فاش کردن اسناد و مدارکِ حاکی از «سوء رفتارهای» وی را ابزارِ کارآئی برای تضعیف وی می‌شمردند.

آنان در مرحلۀ تشکیل پرونده و تدوین دادخواست از احضار همکاران نزدیک رئیس جمهوری و دست یافتن به اسناد کاخ سفید در این زمینه بازماندند و در مرحلۀ بررسی در سنا نیز با تدوین آئین نامۀ محاکمه از سوی جمهوری خواهان از دست یافتن به اهداف خود ناکام شدند.

این رای گیری با توجه به همبستگی و یکپارچگی جمهوری خواهان در مراحل گوناگون رسیدگی در سنا پیشاپیش جای تردید نگذاشته بود. برکناری دونالد ترامپ نیازمند کسب موافقت ۶٧ تن از ١٠٠ عضو سنا بود. دموکرات‌ها به این منظور باید همراهی حداقل ٢٠ سناتور جمهوری خواه را بدست می‌آوردند. تنها میت رومنی، سناتور جمهوری خواه ایالت یوتا، به اتهام «سوء استفاده از قدرت» رای موافق داد. او با این حال اتهام دیگر مبنی بر «اخلال در کارکرد کنگره» را تائید نکرد. این چنین سنای آمریکا با ۵٢ رای اتهام «سوء استفاده از قدرت» و با ۵٣ رای اتهام «اخلال در کار کنگره» را رد کرد و تبرئۀ او را از اتهامات وارده اعلام داشت.

دموکرات‌ها دونالد ترامپ را به دلیل خودداری از پرداخت کمک نظامی تصویب شده در کنگرۀ آمریکا به اوکراین و مشروط ساختن آن به آغاز تحقیقات در بارۀ منافع اقتصادی جو بایدن و فرزند او هانتر در این کشور به سوء استفاده از قدرت متهم ساخته بودند.

دونالد ترامپ امروز پنج‌شنبه ۶ فوریه در ساعت ١٢ به وقت واشینگتن از کاخ سفید در این باره سخن خواهد گفت و به کارزار انتخاباتی خود جهش تازهای خواهد داد. او در پی اعلام تصمیم سنا در توئیتی روی جلد بازسازی شدۀ یکی از شماره‌های تابستان گذشتۀ نشریۀ «تایم» را دوباره ارسال کرد. این روی جلد که به پایداری «تفکر ترامپ‌ایسم» پس از ترامپ پرداخته بود، در تعبیر وی به تداوم گزینش او هر چهار سال یک‌بار و برای همیشه اشاره دارد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از تبرئۀ دونالد ترامپ گفت که وی با این حال «تهدیدی برای دموکراسی آمریکا» بشمار می‌رود. او با انتشار بیانیه ای نوشت «رئیس جمهوری و جمهوری خواهان در سنا نقض قانون را به امری معمول» بدل ساختند. او دونالد ترامپ و رهبر جمهوری خواهان سنا، میچ مک کونل، را انسان‌های «رذل» خواند.

دونالد ترامپ که براساس آخرین نظرسنجی‌های موسسۀ گالوپ از ٤٩ درصد نظر موافق شهروندان آمریکائی برخوردار است، این اتهامات را «گناهکار تراشی» می‌داند و او نیز از نواختن دموکرات‌ها با بکار بردن کلمات درشت ابائی ندارد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۶ فوریه ۲۰۲۰